Avatar photo
2022.11.8., 22:25

Diploma ON – Interjú a friss diplomás divat- és jelmeztervezővel, Wasilewski Laurával

Wasilewski Laura már divatszakos hallgatóként tudta, hogy jelmeztervezőként szeretne dolgozni a jövőben, mégsem lankadt lelkesedése, hogy helytálljon a divatfókuszú projekteknél: munkáiban ötvözi a feladatok követelményeit a saját látványvilágával és jelmezek iránti szenvedélyével. Végeredményül az eltúlzott sziluettekből és történelmi korszakokra utaló szabásmintákból születik meg a mégis hordható, és aktuális trendekre applikálható kollekciója. Tartsatok velünk, és ismerjétek meg jobban!

A METU előtt a Corvinuson szereztél diplomát kommunikáció és média szakon. Mi indított el a divattervezés irányába?

Még gimnázium alatt megtaláltam édesanyám gimis szabásmintáit és elkezdtem velük dolgozni, majd amikor rájöttem, hogy magamnak is tudok csinálni dolgokat, akkor teljesen rákattantam a varrásra. Először csak kis plüssöket meg párnákat varrtam, majd egyre komolyabb dolgokat: szoknyát, nadrágot, felsőket is el tudtam készíteni. Később mikor nemcsak készíteni, hanem tervezni is akartam, akkor utána jártam, hogy milyen irányokba tudnék elmenni vele. Akkor találtam meg a divatot és a színházat is. Kezdetben mindkét irány nagyon érdekelt, de először ugye a divat felé indultam, a Corvinus után a METU divat szakára mentem tanulni.

Már az egyetemi tanulmányaid alatt is dolgoztál jelmeztervezőként, illetve asszisztensként. Tudtad, illetve szeretted volna adaptálni a jelmeztervezői indíttatásokat az egyetemi divatos feladatoknál?  

Úgy gondolom mindenképp felhasználtam a színházi tudásomat, hiszen majdnem mindegyik kollekciónak, amit eddig terveztem van egy teátrális hatása.

Nem feltétlenül mindennap hordható ruhákat készítettem, mindegyiken érzékelhető, hogy akár egy különleges avantgárd előadás része is lehetne, hiszen az volt a célom, hogy már most gyakorolhassam azt, amivel később szeretnék foglalkozni.

De például a kreatív csapat munkát – amit a METU-n kellett végeznem – magammal tudom majd vinni a színházba, szóval ez szerencsére visszafelé is működik, hiszen a színházban vagy a filmeken hatalmas csapat és erő szükséges ahhoz, hogy egy produkcióhoz elkészüljenek a jelmezek.

 A diploma kollekciód hívószava az örökség volt. Mesélnél a témaválasztás hátteréről?

Az egész egy nagyon régi, majdnem negyvenéves függönnyel kezdődött, amit még édesanyámék őriztek meg egy költözés során. Mindig is tudtam, hogy szeretnék ezzel valamit kezdeni, majd kiderült, hogy a nagyszüleimnek a házában lógott. Ez adta az ötletet, hogy az anyag felhasználása mellett a nagyszüleim múltjából inspirálódjak, pontosabban nagyszüleim orvosi múltjából, hiszen négy nagy szülőből hárman orvosi pályán dolgoztak. Így lett az orvosi és nővéri egyenruha a diploma munkám témája.

 Hogyan zajlott a tervezés? Beavatnál minket a kutatásba és a munkafolyamat részleteibe?

 Legfőképp a nagy szüleimről készült fotókból akartam inspirálódni, de mellette azt a kort is vizsgáltam, amelyben ők dolgoztak, amíg ők praktizáltak: az 50-es évektől a 90-es évek végéig. Ebből az időszakból kerestem olyan fotókat, ahol látható az akkor hordott orvosi vagy nővéri egyenruha. De visszamenőleg is kutattam magát az orvosi egyenruhát: hogyan alakult ki, mit hordtak előtte, miért kezdtek egyenruhát hordani, ennek milyen okai voltak, milyen praktikus változások történtek az évtizedek során. És mindezt összevetve kezdtem el tervezni. Ezenkívül fontos szempont volt, hogy ez praktikus és kényelmes legyen, hogyha ezt tényleg egy nővér vagy orvos hordaná. Például ezért is vannak mindegyik ruhán rétegek, hogy a páciens és az orvos is védve legyen a különböző külső hatásoktól. De mivel ez egy divat kollekció egy kortárs nőnek – akkor és most is — fontos volt, hogy csinos, divatos és modern legyen.

Milyen anyagokkal dolgoztál a diplomakollekció kivitelezésekor?

Fontos volt az egyszerűség és a praktikusság, ezért olyan anyagokat kerestem, amik praktikusak és kényelmesek. Illetve nagyon kevés anyaggal akartam dolgozni, így elsőként a már említett hozott textillel foglalkoztam, amit a nagyszüleimtől örököltem. Emellett egy nagyon finom puha fehér pamut anyagot használtam, amely már eleve megfelel a kényelem-praktikusság szempontjainak.

Mesélnél a fotózásról is (helyszínválasztás, styling)? Mi volt a megálmodott koncepció?  

Először egy valódi kórházban akartam fotózni, azonban később, ahogy alakult a kollekció és ahogy mentem előre a projektben úgy gondoltam hogy egy intim környezetben sokkal jobban néznének ki a ruhák, így azokban a szobákban fotóztam amelyeket szüleim kialakítottak a nagyszüleim régi tárgyaiból, bútoraiból. Így végeredményül egy olyan környezetbe helyeztem a ruhákat, ahol a nagyszüleim valóban használt tárgyai vannak. Az örökség témát nemcsak a ruhákon, de a megőrzött, becsben tartott tárgyakon keresztül is meg tudtam mutatni a fotók hátterében.

Fotók: Kámán Albert

Van olyan színdarab, aminek nagyon szívesen terveznéd a jelmezeit? Ha igen, melyik lenne az?

Amit egyszer mindenképp megterveznék az a Kabaré című darab, hiszen ez a német jazz kor olyan fantasztikus látványvilággal rendelkezik, amit nagyon szívesen színpadra vinnék egyszer. De nagyon érdekes fejlődés, hogy egyre több animációs filmet színpadi produkcióként gondolnak újra, szerintem egy érdekes kihívás lenne, hogy animációs filmnek – itt beszélek Ghibli stúdió vagy Disney animációs filmekről – a fantasztikus látványvilágát, hogy lehet lefordítani egy színpadi díszletre és színpadi jelmezekre.

Mik most a jövőbeli terveid? Van esetleg valami projekt, amin jelenleg dolgozol és megosztanád velünk?

Jelenleg az SZFE-n (Színház- és Filmművészeti Egyetem) tanulok látványtervező mesteren, ahol együtt dolgozhatunk a mesteres rendezőkkel, operatőrökkel de a BA-sokkal is, így a szaktársaimmal lehetőségünk lesz majd, az ő féléves vizsgafilmjeikben dolgozni. Szóval a következő két évben biztosan ilyen projektjeim lesznek. Emellett itt forgatott, magyar és külföldi filmeken, remélhetőleg, mint asszisztens vagy öltöztető fogok majd dolgozni.


CV

TAPASZTALAT

2022 – Nemzeti Színház: Bakkhánsnők – Jelmeztervező asszisztens
2022 – Nemzeti Színház: Kertész Kutyája – Jelmeztervező asszisztens
2020-2022 – Nemzeti Színház – Jelmeztervező gyakornok
2020-2021 – Budapesti Operett Színház – Jelmeztervező gyakornok
2018-2019 – Magyar Állami Operaház – Kivitelező gyakornok

TANULMÁNYOK

2019-2022 – Budapesti Metropolitan Egyetem (Kézműves Tárgykultúra szak, Divatspecializáció)
2016-2019 – Budapesti Corvinus Egyetem (Társadalomtudományi Kar, Kommunikáció és Médiatudomány szak)

SZAKMAI AKTIVITÁS

2021 – Budapest Design Week – Prezentáló
2021 – West End Logo Design Pályázat
2021 – Zakka Desgin Competition – Bag Design – Fődíj, Zsűridíj
2021 – Magány film – Jelmeztervező, Kellékes
2020 – Syoss Divat Design Pályázat

Wasilewski Laura: Instagram

Címkék: , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás