„Mi a kapocs az Ikebana és a csillagközi tér között?” Teszi fel a kérdést az ARTISTA legújabb kollekciójában. A több mint 30 éve fennálló márka legújabb darabjain Korga György festményeiből inspirálódott printekkel találkozhatunk. A gazdag és érzékeny színvilágú nyomatok, megmunkált felületek, feltűnő kiskabátok, puhán beburkoló rétegek és formák, nőies sziluettek jellemzik a jövő őszi/téli szezont. Imre Katalin és Rácz Nóra ruhatervezők válaszoltak a kérdéseinkre.
Az ARTISTA rendkívül gyakorlottan nyúl képzőművészeti alkotásokhoz kollekcióiban. Hogyan esett a választás az inspirációul szolgáló festmény sorozatra/sorozatokra? Milyen relevanciája van 2024-ben a márka tervezői számára a kollekció témájának?
Gyuri (Korga György, Imre Katalin nagybátyja volt – a szerk.) képeit emlegettük már egy ideje, bár eleinte a szűrrealistább vonalban gondolkodtunk. Végül Kati unokatestvére szólt, hogy köszi, akkor már sosem választjuk őt? Erre mi azonnal mentünk és befotóztuk a képeket, amelyek többsége az ikebana (a virágrendezés japán művészete – szerk.) korszakból való volt, de nagyon gyorsan ráéreztünk, hogy ezekből a mi vevőinknek nagyon szerethető anyagokat tudunk alkotni. Egy pszichedelikus táltosos képet azért nem tudtunk kihagyni, bekerült a kollekcióba, így került az alcímbe a csillagközi tér is.
A választás első oka mindig az, hogy a dekorativitás működjön a ruhákon amelyeket viselünk. A téma talált meg minket, ahogy már máskor is. Mi hagytuk, és ehhez kerestük meg a kapcsolódásunkat, ami azonnal meg is lett, ahogy az Ikebana filozófiájának utánanéztünk… Elvont értelemben az, aki az eget a földdel összeköti. Konkrétabban pedig a természet maximális tisztelete, aminek figyelő és cselekvő részei vagyunk. A tér helyes kitöltése.
A márka jellemzően használja a távol-keleti, japán öltözködésre jellemző megoldásokat és esztétikumot, ami szellemiségében így szorosan kötődik a virágrendezéshez is. Hogyan tudnak ezek a szervező elemek megjelenni a ruhatervezésben?
Az derült ki, hogy ezekkel az elemekkel, fogalmakkal mindig is dolgozunk, mint a negatív tér – vagyis a csend –, az aszimmetria, az egyensúly, a szándékosság kerülése és az éppen elég fogalma mind kifejezetten közel állnak hozzánk. A mintatervezésnél a csend a kedvencem, ahol nincs semmi, és ettől igazán különleges, ahol van valami.
Aszimmetria nélkül nincs is ARTISTA kollekció, konkrét darab is ritkán, ez evidens. A „szándékosság kerülése” is rettentő izgalmas téma, hogy alakul bármi, ha nem siettetem, nem erőltetem feltétlenül a saját elképzelésemet, hanem hagyok teret a másiknak, az időnek, az alkotás során megjelenő hatásoknak.
A ruhák között helyet kapott egy első látásra különböző, de a virág motívumban mégis illeszkedő, vörös csipke ruha. Ennek a darabnak mi a pozíciója a kollekcióban?
Ez volt a „pont megfelelő ág” ehhez a kabáthoz. A kabát készült el először, és azt szerettük volna, ha könnyedebb, nőiesebb hangulatú look-ként mutatjuk meg a bemutatón, olyannak képzeltük, mint egy könnyed, de határozott ecsetvonás.
A megszokott könnyedség, és az ezt fokozó felületkezelések élettel, mozgással töltik meg a mozdulatlan kompozíciókat. A ruhák megörökítenek és állandóvá tesznek egy mulandóságot, de egyidejűleg mozgásba is hozzák és tovább éltetik. Mennyire volt fontos számotokra az ebben az ellentmondásosságban rejlő dinamika?
Inkább az foglalkoztat, hogy aki belebújik, az milyen kölcsönhatásban lesz a ruhával, hogy tölti meg élettel, mit hoznak ki egymásból, milyen nővé válhatunk, melyik arcunkat mutathatjuk meg egy-egy szettben. Ez azért olyan alkotás, amit nagyon is meg kell tapintani, érezni belülről, nem csak szemlélni – így kel életre.
Megjelenik egy rendkívül letisztult, mégis elegáns kitűző a kollekció több lookjánál is. Mesélnétek erről a kiegészítőről?
Ha hiszed, ha nem, ezeket az ékszereket egy osztrák építész barátunk készítette 1990-ben. Minimál design, építészhez illően plexiből és acél drótból, különleges, sokféleképpen hordható darabok. Aztán ő lett Kati szerelme és később a férje. Most előkerültek a szekrényükből egy keresgélés során – a „szándékosság kerülése” – és rájöttünk, hogy pontosan ezekkel tökéletesek a ruhák. Kis szériában lesznek majd kaphatóak jövő ősztől.
Melyik look állt össze a legnehezebben?
Miből gondolod, hogy van ilyen? (nevet) Mindig van egy ilyen darab! Luca széke ruhának szoktuk hívni… Most a lovas kabát nyert a műbőr-kord nadrággal. Rövid, bő, női kabátnak indult. Aztán mégis hosszabb lett – újraszabtam –, de akkor nem jó, hogy ilyen bő, túl fiús, nem jó sehogy se… Akkor kicsit félreraktuk pihenni, hogy szedje össze magát, és így is lett. Közben pedig bejelentkezett Kapi Levente, hogy szívesen jönne bemutatni a show-n, így az eredeti terv, hogy csak női kollekciót mutatunk be, változott.
Hogyan fogalmaznátok meg a csillagászati tér ikebanával való kapcsolatát így, a munkafolyamat tapasztalatával a hátatok mögött?
A csillagászati tér egyfajta őskáoszt, őstökéletességet jelképez számunkra, amiben nincs még semmi emberi. Az Ikebana pedig ennek a természeti tökéletességnek az ember által létrehozott megjelenítése, legalábbis az arra való törekvése.
Tavaly ünnepelte 30. születésnapját a márka. Hogyan lehet mindig megújulni, de illeszkedni is a saját hagyományokhoz?
Azt hiszem úgy, hogy szeretjük, amit csinálunk, kíváncsiak vagyunk, jó a humorunk, hatunk egymásra, és folyton újabb lehetőségeket látunk meg. Szeretjük és figyelemmel kísérjük a tehetséges fiatalokat, bármilyen területen legyenek is, szerintünk kihagyhatatlan és nagy élmény a velük való kapcsolódás, kommunikáció. És sokat táncolunk és kertészkedünk; a mozgás és a természet mindannyiunk számára nagy tanító.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.