Dinamika, lendület, düh, finomság, végtelen frissesség! Két éve mutatták be Mészáros Máté Hinoki című koreográfiáját, aely azóta nemcsak Európát járta be, de Kínába is eljutott. A Pekingből nem rég hazatért előadásban szikár, feszes valóságot teremtenek a táncosok.
A színpadon, amelyet fekete polifoam forgács borít, sötét, űrbéli táj elevendik meg, ahol ereje és súlya van mindenmozdulatnak, gesztusnak, a táncosok mozgását pedig Porteleki Áron virtuóz játéka élőben követi. A produkció bekerült a Trafó 200% tánc sorozatába, azok közé a produkciók közé, amelyek a kihozzák a maximumot a szépségből és a koreográfia lehetőségeiből. A sorozatra idén 4 vagy 5 alkalmas bérletet is válthat a közönség.
„Különös, végig érzékelhető hontalansággal, lemondással dolgoznak egész este a színpadon. És általuk mi is sebezhetővé válunk, nem tudhatjuk, hol a helyünk, ahogy azt sem, hogy ami történik, az eredeti valóság vagy ismétlés csupán. És ez a feldúlt bizonytalanság a Hinoki 2.0 után még napokig kísért.” – Braun Anna
Mészáros Máté a fizikalitás és a mozgás nyelvére fordított le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést. A színpadot borító fekete polifoammal küzdenek meg a táncosok, harcolnak az anyaggal, eltemetik benne egymást, vagy romantikus táncukkal varázsolják el a nézőt. A szereplőgárdát illetően a koreográfus választása olyan táncosokra esett, akik külföldön is folytattak tanulmányokat, dolgoztak, és itthon kevéssé megszokott mozgásnyelvet is beszélnek.
Porteleki Áron élő játékával az előadás igazán összművészeti élményt nyújt. Áron egyaránt ismert jazz, underground és népzenész körökben is. Nem ez az első előadóművészeti produkció, amelyben aktívan részt vesz, hiszen a mára már megszámlálhatatlan európai sikert elért Nyúzzatok meg-ben alkotótársként működött közre, szerves részét képezte a produkciónak dobjátéka és színpadi jelenléte, készített már előadást Dányi Viktoria és Juhász Adél táncosokkal is. Máté választása nem véletlenül esett Áronra, hiszen ahogy a táncosok kiválasztásában fontos volt a közös múlt és a hasonló szellemiség, így nála is ez volt a döntő. Mészáros Máté a néptáncból, Porteleki Áron pedig a népzenéből indult, így mindketten hasonló utat jártak be saját területükön.
Mészáros Máté külföldön is tanult táncot, s több neves társulat tagjaként betekintést nyerhetett a nemzetközi kortárs tánc szcéna legújabb törekvéseibe. Több éve tagja a belga Ultima Vez társulatnak, ahol a műfaj egyik atyja, Wim Vandekeybus avatta be a fizikai tánc rejtelmeibe. Mészáros saját munkáira ugyan hatással van a belga társulatnál folyó alkotómunka, ám darabjaiban már elmozdul az Ultima Vez által képviselt formanyelvtől, és egészen újat kísérel megteremteni a színpadon.
Hamuból feltámadás
MÉSZÁROS MÁTÉ: HINOKI 2.0
2016.10.6. 20.00 óra
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Az előadás után Mészáros Máté koreográfussal
Szemessy Kinga táncos, tánckutató beszélget a kávézóban
Koreográfia:
Mészáros Máté
Előadók:
Dányi Viktória, Horváth Nóra,
Juhász Péter, Mészáros Máté,
Mikó Dávid, Porteleki Áron,
Varga Csaba
Zene:
Porteleki Áron
Jelmez:
Kalicz Klára
Tér:
Mészáros Máté
Fény:
STADLER Ferenc, VAJDA Máté
Produkciós vezető:
Rácz Anikó
Producer:
SÍN Kulturális Központ
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.