Az e heti műtárgy három hazai grafikus (és egy zenész) csapatmunkájaként jött létre. Mongoose lemezének vizuális világán Birinyi Tamás, Katyi Ádám és Hangyás Gergely dolgozott. A fotókat és a projekt animációs részét készítő Birinyi Tamással beszélgettünk.
Mesélnél egy kicsit magadról? Mióta foglalkozol tervezőgrafikával és filmezéssel?
Tervezőgrafikát és videózást középiskolában kezdtem tanulni 2001-ben és hogy hasznosítsam azt, amiről tanulok, különböző streetball rendezvények kapcsán kezdtem el plakátokat és videókat készíteni. 2010-ben a Kaposvári Egyetemen, rajz-vizuális kommunikáció szakon diplomáztam, azt követően pedig, 2012-ben a MOME tervezőgrafika szakán szereztem mesterdiplomát. Ott ismerkedtem meg Katyi Ádámmal és Hangyás Gergellyel is, akikkel többek között ezen a projekten is dolgoztunk. Az iskola után a Carnation Group (ma POSSIBLE) kreatív ügynökséghez kerültem, ahol többnyire webdesign-nal, online kampányokkal és motion-graphic animációkkal foglalkoztam. Ezzel párhuzamosan pedig a Geszti Péter által vezetett OKEGO csapatában offline anyagokon és TV kampányokon dolgoztam. 2015 januárjától, az ügynökségből kilépve szabadúszóként dolgozom grafikai és mozgóképes projekteken. Az iskolai évek és a munkahely mellett saját grafikai és videós projektek folyamatosan végigkísértek. Az utóbbi években ezek a munkák többnyire zenéhez voltak köthetőek, mint pl. lemezborítók, videoklipek.
Kinek a részére, milyen megbízásra készült az alakotás és mi volt a koncepció?
Ez a projekt egy nagyon kedves zenész barátunknak, Mongoose-nak (Koczák Péter zenei producer projektje – a Szerk.) készült, akivel én már videoklipjei kapcsán többször együtt dogoztam, Gergővel pedig mondhatni gyerekkori barátok. A legutóbbi albumának előkészületekor keresett meg minket, hogy szeretné, ha mi hárman dolgoznánk a lemez arculatán. A koncepciót tekintve semmilyen nagy világmegfejtés nem volt. Mongoose zeneileg a glitchhop műfaját képviseli, viszont szerettünk volna a szokásos glitch-es képi megoldásoktól elrugaszkodni. Mivel egy ilyen album arculati projekt nem csak a CD borító megtervezéséből áll, arra gondoltunk, hogy a logót is felfrissítjük, melyet anno még Gergő készített. Ennek a régi logónak egy térben eltolt négyzet volt az alapja és ezt vittük tovább az új logo kapcsán, majd a teljes artwork kialakításánál is. Még a moodboard tervezős fázisban volt pár olyan, általunk preferált képivilág, ami ezzel a kocka történettel nagyon összepasszolt. Alapnak vettünk egy üvegkockát, melyben Mongoose fejét 3D gravírozással belemarattuk, erről pedig különböző megvilágításokban makrofotókat készítettünk, bízva abban, hogy a képek önmagukban is erősek lesznek. A cél az volt, hogy ne legyen kivehető, mit is látunk, hiszen a fejforma is csak sejtelmesen érződik és önmagában ez a gravírozott üvegkocka téma inkább mondható giccsesnek, mintsem vagánynak. De végeredményben a képek azt a hangulatot hozzák, amit elképzeltünk.
A lemez arculatát hárman készítettétek, a leírás szerint igazi csapatmunka volt. Hogyan történt a feladatmegosztás?
Igen, ahogy említettem, Katyi Ádámmal és Hangyás Gergővel hárman kaptuk a felkérést, de az, hogy három grafikus dolgozik egy ilyen arculaton, már az elején sem tűnt egyszerűnek. Amióta ismerjük egymást, volt több közös munkánk is, szóval tudtuk, hogy ki miben erős, így ennek megfelelően osztottuk fel a feladatokat is. Amíg Ádám és Gergő a logó frissítésen és a tipográfián dolgozott, addig én az üvegkockáról készítettem fotókat. Majd a végső fotók szerkesztését és kiválasztását követően Ádámék összerakták a lemezborító és a hozzá tartozó nyomdai anyagokat. Az artwork-ből készítettem animációkat, amik főként az album teaser videóhoz, social megjelenésekhez és a lemezbemutatón használt színpadi vetítéshez voltak szükségesek.
Milyen munkán dolgozol jelenleg és mik a jövőbeni terveid?
Jelenleg egy olyan hazai producer albumának arculatán dolgozom, akinek zenéje nagyon közel áll hozzám. De készülnek applikáció és webdesign munkák is. A jövőben továbbra is szeretnék többnyire zenéhez köthető munkákkal foglalkozni, komplexebb anyagokon dolgozni, kicsit elrugaszkodni a géptől és többen összeállva saját stúdiót nyitni.
Végül, mit szólsz az ArtHungry-hoz és van-e kedvenc alkotód, akit ezen a felületen ismertél meg?
Először kicsit szkeptikus voltam. Mivel egy ilyen oldal működése leginkább a felhasználóktól függ, féltem, hogy a Behance mellett kevésbé fogják aktivizálni magukat az alkotók. De hamar beigazolódott ennek az ellenkezője és öröm volt látni, hogy egyre többen csatlakoznak és egyre több projekt kerül fel. Kedvencet nem tudnék kiemelni, de emlékszem arra a pillanatra, amikor Farkasinszki Bence (Benze) munkáit megláttam az oldalon. Egyáltalán nem ezen a vonalon mozgok, de lenyűgöztek a rajzai és mivel előtte nem ismertem a munkáit, egy igazán kellemes meglepetés volt.
Birinyi Tamás ArtHungry-oldala
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.