A rendező legutóbbi Cannes-i megjelenése után most is egy hasonlóan újító jellegű, erős és intim filmmel érkezett a neves fesztiválra. A film fókuszában ezúttal egy tánctársulat áll, aminek néhány tagja akaratán kívül drogok hatása alá kerül, beláthatatlan következményekkel.
Cannes-ban idén nem volt hiány brutálisan erős hatású filmekből. Lars von Tier új filmje, ami a rendező első filmje azóta, hogy 2011-ben kitiltották a fesztiválról, szintén vegyes, de mindenképpen felejthetetlen érzelmeket váltott ki a nézőkből. Tagadhatatlan, hogy Gaspar Noé filmje sem egy vasárnap délutáni romkom, azonban a negatív történések ellenére az alkotás nagyon is megérdemli a figyelmet, ugyanis annak ellenére, hogy a von Tier filmhez hasonlóan sokkolóan hatott a nézőkre, ez az alkotás mindezt pozitív hangvétellel tudta megtenni.
A film a Cannes-i filmfesztivál végén, az Art Cinema-díjra jelölt filmek között bukkant fel, az A24 nevű, amerikai vállalat ennek ellenére már most terjeszteni kezdte, ami azt jelenti, hogy biztosan nem fog feledésbe merülni. Legalábbis nem mostanában.
Noé mindig is jó volt abban, hogy provokálja a nézőit, és ettől a Climax sem tér el sokban, sőt.
Már azon a meglepő tényen is, hogy a film nem több, mint 15 forgatási nap alatt készült, megütköznek néhányan. Ugyanis, ahogy a rendező VICE-nak adott interjújából kiderül, a Climax ötlete 2017 decemberében született meg, 2018 februárjára pedig már készen is volt, a végleges formájában.
A Climax-ban egyszerre láthatunk profi és amatőr táncosokat, akik, miután egy buliban véletlenül beleisznak egy tudatmódosítószert tartalmazó italba, különböző reakcióikkal, hallucinációikkal és viselkedésükkel engednek bepillantást abba, amit átélnek. Bár a rendezőhő eddigi munkáihoz képest a Climax kifejezetten szelídnek számít, nem mondhatjuk, hogy mellőzné a brutalitást.
Noé azt is elárulta, hogyan tudta megtartani azt a vibráló energiát, ami végigkíséri a filmet jelenetről jelenetre:
„Elkövettem azt a hibát, azt hiszem a forgatás második napján, hogy alkoholt adtam nekik, hogy felébresszem őket, mert kezdtek elfáradni” – mondja Noé, majd később hozzáteszi: „Elkezdtünk nekik csak kávét adagolni, és olyan zenéket játszani, ami felizgatta őket. A végén a legjobb módja a felébresztésüknek az volt, hogy megkértük Kiddy Smile-t (aki „Daddy”-t játssza a filmben – a szerk.), hogy tolja szét a padokat, és táncoltassa őket úgy, 20 percen keresztül, mint az őrült. Ezután két további órát tudtunk forgatni, aztán pedig tartottunk egy szünetet, olyan zenével, ami nem kapcsolódott a filmhez.”
A cannes-i kritikusok színes véleménnyel vannak az alkotásról, ami miatt még inkább megszeretnénk nézni. A Volture szerkesztője, Kyle Buchnan sátáni fellépésnek hívta a filmet, a kollégája, Emily Yoshida viszont a legjobb dolognak nevezte, amit Noé valaha csinált. De Eric Kohn kritikája is pozitív véleménnyel volt a filmről: „Ha minden reggel Cannes-ban Gaspar Noé Climax-ával kezdődne, senkinek nem lenne szüksége koffeinre” – mondja.
A Climax szeptemberben debütál majd Franciaországban, arról egyelőre nem tudni, hogy Magyarországon bemutatják-e, és hogy mikor. Az előzetes megtekintése azonban meggyőzött minket arról, hogy időt fogunk szánni a film megtekintésére.
(via Dazed)
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.