Avatar photo
2024.01.26., 12:00

Premier: 23101075 – FRANKO első nagylemeze dalról-dalra.

Bartha Zsombor tavaly novemberben debütált legfrissebb, magyar projektjével, amit FRANKO néven jegyez. A Nemo / Kalóz Freestyle dupla single egy, az utóbbihoz felvett klip kíséretében hívta életre az új érát. December elején jelent meg a rapper következő száma, a NEM TUDOK SEMMIT, két hete pedig a nagylemez utolsó hírnöke, a Kapitány Mátéval közös HEGYEK is napvilágot látott. A mától elérhető debütalbum, a 23101075 részleteibe most maga a rapper avat be minket dalról-dalra, itt a PHENOMon.

„Jó érzés, hogy megjelent a lemez, elégedett vagyok, mert nem kellett sietni, volt időm dolgozni a dalokon. Kicsit azt érzem, hogy minden puzzle darab a helyére került, emiatt nagyon nyugodt szívvel tudom kiengedni a kezeim közül ezt az albumot.”
– mondja az előadó.

FRANKO minden projektje kapcsán szeret koncepciókban gondolkodni, így nem csoda, hogy első nagylemezének is van egy vezérszála, ami mentén egy szép íven vezetnek végig a dalok.

„A koncepció kapcsán is a kirakós-hasonlattal tudok élni, ahogy a darabok összeálltak egy egésszé, és kiadták a teljes képet. Az elmúlt években elindultam Szigetszentmiklósról, aztán átköltöztem Pestre, aztán vissza Miklósra, aztán megint Pestre, végül nyáron végleg hazaköltöztem. Így adta magát a koncepció: az út motívum. Indulunk otthonról, majd oda-vissza ingázás, végül egy hazatérés, ami egyfajta megnyugvást is hoz. Épp emiatt az egész album egy kicsit lezárás-fless nekem, magam mögött hagytam fejben és időben is egy hosszú időszakot.”
A lemez koncepciója egyfelé vezet, a dalok mégis változatosak, ami FRANKO szerint tökéletes eszköze annak, hogy az emlegetett út változatosságát, helyenként rögösségét is bemutassa.

„Sok különböző dal, de mégis egyfelé mutatnak – az elején megvan benne a tinédzserkori útkeresés, agresszió, leszarom-stílus, aztán be Pestre, ahol az elveszettség és a szorongás a jellemző, ami mellett ott van a „magas élet”, ahonnan aztán jó nagyot lehet esni, a végén pedig a hazatéréssel egy elengedés és megnyugvás. A ZORRO pedig, mint bonus track az album legvégén, már az új fejezet nyitása, amibe így jóval nagyobb energiával tudok belépni.”

– meséli a rapper.

Ha már út és ingázás, természetesen nem mehetünk el a koncepcióba teljesen beleülő lemezcím mellett sem. A 2310, Szigetszentmiklós irányítószáma, a 1075 pedig a hetedik kerületre utal, a Madách tér környékére, tehát a meghatározó állomások körzetszáma szorosan egymás mellett: 23101075.

A lemezen fantasztikus producerekkel és közreműködőkkel is találkozhatunk. A dalok beatjein oroszlánrészben SilkSilver dolgozott, de készültek trekkek ONE-AB, WaTa, Blaize, Kapitány Máté, DomBeats, imdb, DanPinto és OB prodolásával is.

„Aki a producerek közül talán váratlanabb volt, az ONE-AB. Nagyon szeretem a Slow Village-t és még nyáron, a Szigeten mentem hozzá oda azzal, hogy dolgozhatnánk együtt, úgyhogy a közös munka nagyon nagy öröm és élmény volt nekem.”

Featekben sem szűkölködik a 23101075, találhatunk rajta olyanokat, akikkel Zsombi már a múltban is dolgozott együtt, gondolva itt például Co Lee-ra vagy Indigora, de született néhány első közreműködés is Nash-sel, Kapitány Mátéval, Drilladeltoroval, 97incoval és Cheliosszal.

„Featek közül azt hiszem, az Incoék egy különleges sztori. Őket nem ismertem egyáltalán, de szeptemberben jött egy megkeresés, hogy nincs-e kedvem fellépni az egyik bulijukon mint FRANKO, és ezáltal kezdtünk el dumálni. A fellépés még meg se történt, de már megcsináltam az IDEKINT című dalt, elküldtem nekik, és mondták, hogy Cheliosszal beírnák. Feljöttek Pestre, felvettük a trekket, és szerintem az egyik legnagyobb banger lett az albumon. Kapitány Mátéval is nagyon hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattam, mert egy nagyszerű srác, akit már régen is hallgattam.”

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Dalról-dalra:

· SEHOL
produced by: SilkSilver
Elkezdődnek visszaemlékezések. Persze csomó aktualitás van a dalokban, ami most is téma, de az album elején vannak a visszatekintések, és ezekből talán ebben van a legtöbb. SilkSilver a beaten, nagyon szeretem ezt a trekket.

· NEM TUDOK SEMMIT
produced by: SilkSilver
Ez volt az első single, ami megjelent a lemezről. Hasonlóan az előzőhöz, itt is a visszaemlékezéseken van a hangsúly. Ez jó hangulatú szám, egy olyan kis „beleszarok”-flow.

· BOSS KABÁT
produced by: ONE-AB
ONE-AB-nek egy nagyon varacskos beatje, nagyon kemény ez a cucc. Ez is kicsit visszaemlékezés-fless, miklósi lógásokra… A közepén egyébként a hangüzenet egy spanomtól származik. Jó pár éve Miklóson néhány gyerekkel volt egy… hát, hívjuk összekülönbözésnek, ez akkor született, és mikor Bandival csináltuk a trekket, eszembe jutott, hogy van nekem egy ilyenem és illene oda, úgyhogy így szerepel a dalban egy valós, elküldött hangüzi.

· EZ VAN
produced by: imdb
Ez volt a legeslegelső FRANKO-szám, amit valaha csináltam. Persze, nem ebben a formában volt, de a szöveg egyébként teljesen ugyanaz maradt. Egyszer imdb-vel fennvoltunk a stúdiójában, megmutatta ez az instrut, ami annyira kemény, hogy egyszerűen ömlött belőlem a szöveg.

· IDEKINT (feat. 97inco & Chelios)
produced by: WaTa
Az IDEKINT, incoék közreműködésével, is tulajdonképpen még ehhez az első szakaszhoz tartozik, nincs nagy mögöttes jelentés, egyszerűen annyi, hogy sokkal jobb idekint, mint bent – egy szabadabb, kint lógós, chillezős treki.

· BÁTRAKÉ A SZERENCSE (feat. Indigo)
produced by: WaTa
Nagyon szeretem ezt a dalt. Nagyon-nagyon sok munkám volt, 15 éves korom óta mindig melóztam itt-ott. Igazából ez az egész dal arról szól, hogy beleállok és csinálom. Amilyen vagyok, a mindenhez való hozzáállásomat tükrözi. Nagyon kedves nekem ez a szám, főleg, ahogy Emese a végén nagyon szépen énekel, WaTa a beat…

· FUVAR INTERLUDE
produced by: Blaize & imdb
Miklóson soha nem volt semmi, ahova este tíz után lehetett menni, a szüleink meg annyira nem preferálták, ha otthon randalíroztunk… úgyhogy ott mindenkinek meglett a jogsija, ahogy lehetett, aztán mindig az volt a program, hogy valahova fuvaroztuk egymást. Ez a track tulajdonképpen egy átkötés is a két vonal között, egy audio-utazás Miklósról Pestre.

· HATODIK ÉRZÉK (feat. Co Lee)
produced by. Blaize
Blaize beat, Kolos feat, igazából hasonló esszencia, mint a Kalóz Freestyle, két köpködős verze. A szöveg mindent elmond.

· BETONDZSUNGEL
produced by: ONE-AB
A belvárosi katyvasz.

· PESTI MESE
produced by: SilkSilver
Az előzőhöz hasonlóan egy budapesti, éjszakai körkép. Egyébként ez SilkSilver projektjére került volna rá, de végül máshogy alakult, ami nekem tök jó.

· HOTEL
produced by: DomBeats
A HOTEL elég mély szám, ez már nem a funkybb részét mutatja a dolgoknak, kicsit talán drog-paranoid hangulata is van. Ehhez nagyon sokáig akartam forgatni is, egyelőre nem tudom, ez megvalósul-e. DomBeats az alap, kifejezetten örülök, hogy őt el lehetett csípni legalább egy beatre, és be tudtuk fejezni annak ellenére, hogy külföldről ingázott ide-oda. Az egyik kedvenc dalom egyébként, pedig ezzel volt talán a legtöbb variálás. Szerettem volna rá egy ideig featet is, de végül én írtam meg a másik verzét is, ennek így kellett lennie. Kedvelem a Hotelt, leginkább azért, mert nagyon őszinte.

· HEGYEK (feat. Kapitány Máté)
produced by: Kapitány Máté
A HEGYEK még úgy készült, hogy fogalmam sem volt róla, hogy majd albumot készítek. Mátééknál buliztunk egyszer, és reggel környékén megmutatta ezt trekket. Alapvetően ez egy Kapitány Máté dal, mondta, hogy soha nem fogja kiadni, én meg mondtam, hogy de. :D Máté egyik verzéjének helyére ment az enyém, a refrén szerintem kifejezetten catchy, nagyon szeretem a beatet is. Ez volt a második single, amit még a teljes album megjelenése előtt megmutattunk a közönségnek.

· JÓNAPOT
produced by: Dan Pinto
Ez talán egy szomorkásabb szám szintén, ilyen nem akarok semmit, „elegem van” fless. Tulajdonképpen a lemez második felére, végére kerültek a legőszintébb dalok. Ezeket nehezebb is volt megírni, angolul egy-két szám kivételével sosem jöttek ki belőlem ilyen mély érzések. Úgyhogy szeretem nagyon a JÓNAPOT-ot, meg énekelek rajta, és a FRANKO-projektnél nem nagyon használom az énekhangomat, szóval ezért is különleges. Dan Pinto a beaten, kis Keresztapa-vibe-ok.

· ARIZONA (feat. Nash)
produced by: SilkSilver
Gyakorlatilag talán a kedvenc dalom az albumról. Brutál ez a SilkSilver beat, nagyon elvisz, és az, hogy Nash-sel dolgozhattam rajta, már csak cseresznye a habon, mert nagyon szeretem és tisztelem a munkásságát.

· KÖSZI (feat. Indigo)
produced by: OB
Ezt a dalt nagyon nehéz volt megírni, és még nem is nagyon mertem megmutogatni az embereknek, mert annyira nyitott könyv vagyok benne… Ez életem legnehezebben megírt dala, az tuti, többször elérzékenyültem közben. Érdekes tapasztalat létrehozni egy ilyen dalt előadói szempontból, mikor tényleg ennyire mélyre mész magadban, meg a saját sztoridban. Indigo refrénje szerintem nagyon jó esszencia. Ezt a számot egyszerűen meg kell hallgatni, és mindent elmond.

· ZORRO (feat. Drilladeltoro & Co Lee)
produced by: Blaize
Nagyon vicces, a ZORRO refrénjét szerintem 2019-ben írtam, szóval nagyon régóta megvolt, és csak hánykolódott a telómban. A beat meg érdekesen alakult, egy challange miatt készítette Blaize, de végül, utólag szerencsémre, nem azt választották be. Kolos is írt rá, Drilla is írt rá, aztán Blaize teljesen átgyúrta az alapot, és egy, az album hangulatától eléggé elütő bonus track lett belőle, amit szintén nagyon szeretek.

A 23101075 lemezbemutatója február 23-án lesz a TURBINA nagytermében.

Facebook esemény ›

Jegyvásárlás ›

FRANKO Facebook | Instagram

Címkék: , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás