Először csak egy folyosót és egy ajtót látunk, és halljuk, ahogy valaki lázasan üti a billentyűket egy régimódi írógépen. A kamera szép lassan behúz minket egy könyvekkel és poszterekkel telezsúfolt szobába. Nick Cave ül bent, fel sem néz, csak ír: egy világot teremt, világot tele szörnyekkel és hősökkel, jó és rossz fiúkkal, egy abszurd, őrült, erőszakos világot. Mindez alig ötven másodperc alatt történik, majd a videónak vége szakad. Egyelőre ennyit láthatunk a kísérleti módszerrel, nagy titokban készült alkotásból, amely az ausztrál zenész életéről, a kreatív alkotói folyamatokról és az inspiráció természetéről szól.
A 20,000 Days on Earth az év elején debütált a Sundance Filmfesztiválon, ahol rögtön két díjat is bezsebelt: a vágó és a rendezők munkáját méltatták dokumentumfilm kategóriában. A zsűri Salt Lake City-ben a jelöltek legizgalmasabbjaként emlegette, és hozzátették, hogy a dokumentumfilm-mesélésnek ez egy látnoki és mellbevágó mesterműve. A produkció ezután a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozott be, ahol a valaha készült legjobb zenei életrajzok egyikeként üdvözölték. De hogy mire ez a nagy méltatás?
A riasztóan őszinte bepillantások az alkotói folyamat intim részleteibe olyan portrét ígérnek, ami a kortárs zenei dokumentumfilmekkel ellentétben nem kívánja lerántani a leplet a főszereplőről, de a kreatív szellem átalakító erejét dicsérve rávilágít, hogy mi tesz minket azzá, akik vagyunk. A rendezők szerint lényeges volt számukra, hogy ne törjék össze a mítoszt: nem valami mögé kívántak belátni, céljuk nem a leleplezés volt. Megtalálták viszont a módját – legalábbis azt állítják –, hogy a néző Cave fejébe láthasson.
Hogy a zenésznek mindezt mikor volt ideje kiszámolni, és főleg, miért, nem tudni, de tény, hogy jól illene egy dalszövegbe. Hangzatos cím ide vagy oda, nagy reklámozás nem volt. A filmet mély titkolózás övezte, a rendezőpáros, Iain Forsyth és Jane Pollard maga sem tudta, pontosan mit szeretne kihozni a dologból, míg a kamerák forogni nem kezdtek. A brit rendezők – akik provokatív kulturális pillanatok újraalkotásával váltak híressé – az énekes mellett voltak az alkotási folyamat legelejétől kezdve és felvettek mindent, amiről úgy gondolták, később még hasznos lehet. Cave irodáját is bekamerázták és megörökítették, ahogy az ötletek formát öltenek és a zongorahangokból dalok születnek.
Az egyedi alkotásban, amely újszerű nézőpontból értelmezi a zenei dokumentumfilm műfaját, nagy szerepet kapott az improvizáció. A rendezők megálmodták a forgatókönyv egyes jeleneteit, majd hagyták, hogy a részletek rögtönzés közben alakuljanak ki, így a végeredménnyel csak a vágás után találkoztak. A szövegkönyvbe az énekes is besegített, úgyhogy joggal remélhetjük, hogy nemcsak egy róla készített portrét látunk majd a vásznon, de valamit, amit ő oszt meg velünk és mutat meg magából saját szavaival. Forsyth és Pollard az eddig nagyrészt vígjátékokkal dolgozó Jonathan Amost kérte fel vágónak, biztosítva ezzel, hogy céljukhoz híven humoros (is) lesz a végeredmény.
Hogy a humor pontosan miben nyilvánul majd meg, egyelőre nem tudni, de úgy tűnik, jelenetek széles skálája elevenedik meg Nick képzeletbeli napján. Közös kocsikázás Kylie Minogue-gal, terápiás beszélgetés egy pszichiáterrel a korai emlékek freudi vonatkozásáról és az előadóművészet átalakító erejéről, közös étkezés a gyerekekkel, aminek bensőséges varázsát megtöri a tény, hogy A sebhelyesarcút nézik, és mindkét kisfiú betéve tudja Al Pacino elhíresült betétmondatát.
A film nemcsak Nick Cave-et és kreatív alkotói folyamatait tárja elénk, de az elmúlt 30 év zeneipari kulisszái mögé is beleshetünk általa.
Cave szerint – aki állítja, azért kezdett el zenélni, mert rájött, hogy a színpadon valaki egészen más lehet –, a színészektől eltérően egy rocksztár sosem szabadulhat meg teljesen a felépített imidzsétől, még a színpadon kívül sem. Ez a markáns portré talán rávilágít, hogy ez valóban így van-e és a legendás Nick Cave az-e, akinek a színpadon látjuk. Így vagy úgy, de a film mindenképpen várós és inspiráló lehet nemcsak azoknak, akik érdeklődnek a kreatív alkotói folyamatok iránt, de bárkinek, aki épp ihlethiányban szenved.
Szöveg: Koskó Barbara
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.