Egyszerű örömök – négy év után újra dEUS koncert Budapesten!

Avatar photo
2023.10.20., 1:20

„Deus does not exist” – énekelte Björk 1988-ban, még a Sugarcubes frontembereként a Deus című dalukban. Ez a szó annyira megtetszett az akkor még filmesnek tanuló Tom Barmannek, hogy erre keresztelték el az 1990-es évek elején alapított antwerpeni bandájukat. Persze szigorúan kis „d”-vel… A nagyszerű belga indie/artrock csapat október 28-án az A38 Hajón lép fel idén februárban megjelent lemezével.

Az európai fesztiválozás hőskorában, az 1994-es Pukkelpop fesztiválon láttam először élőben az akkor első, Worst Case Scenario című lemezét turnéztató dEUS-t, akik már akkor is olyan különleges, és aktuális trendektől mentes zenét játszottak, amely a mai napig, így, 30 évre rá is kortalanná és egyedivé teszi őket.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A legelső találkozásom valójában a zenekar akkori bőgősével, Stef Kamil Carlenssel volt: tisztán emlékszem arra a teljesen kész (értsd: nem igazán volt magánál) figurára a fesztivál bejárata mellett a földön fekve, félmeztelenül, a mellkasán két egyforma fogaskerék/virág tetoválással. Na őt aztán másnap az egyik színpadon láttam viszont, mint a zenekar tagját. Tényleg: azért volt olyan ismerős, hiszen bár nagyon komoly line up jött össze a fesztiválon (fellépett még a Red Hot Chili Peppers, Frank Black a Pixiesből, a Morphine, az Afghan Whigs… sorolhatnám a mára már kultikussá vált bandákat – ha valakit érdekel a teljes névsort itt megnézheti), de én valójában arra a fiatal zenekarra voltam kíváncsi, akiknek az MTV rongyosra játszotta a Suds & Soda című számát. Egészen fantasztikus koncert volt, azóta ha csak lehetőségem van rá, megnézem őket élőben is.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Akkora rajongó lettem, hogy a Worst Case Scenario után megjelent My Sister = My Clock című, finoman szólva nehezen emészthető minialbumukat is beszereztem CD-n (csak postán lehetett megrendelni világszerte, de ha jól emlékszem a már akkor is létező Wave-ben mégis hozzájutottam egyhez).

A második, 1996-os In a Bar, Under the Sea nagylemezükön folytatták ezt az egyedi kísérletező (de a My Sister..-hez képest jóval befogadhatóbb) jazzes, artrockos, punkos, progresszív stílusteremtésüket, viszont az eredetileg nem feltétlenül zenészekből, hanem inkább képzőművészeti és filmes tengelyen mozgó tagokból álló banda felállása itt már kezdett szétszakadni.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A zenekar biztos alapját Tom Barman (vokál, gitár) és Klaas Janzoons (billentyűk, hegedű, fúvós hangszerek, hangot adó bizbaszok) kettős adja a mai napig és körülöttük cserélődnek a különböző zenésztársak. (Az első album hangzásához sokat adó, az akkori lemezborítókat is festő Rudy Trouvé képzőművész/gitáros például már az első turnéjuk után kilépett, az említett Carlens pedig a második lemez megjelenésekor hagyta el a bandát, később olyan zenekarokat kreálva, mint a Beatband, a Moondog Jr, vagy a Zita Swoon).

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Az 1999-ben kiadott, rengeteg új taggal összerakott The Ideal Crash kicsit másképp, de továbbra is kísérletezett a zenével, tele abszolút érett, fülbemászó dallal. A koncertjeiken ekkor kezdtek el fura látványelemeket behozni (még tűznyelőre is emlékszem), és ez a lemez adta nekünk talán a legnagyobb slágerüket is, Instant Street címmel.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

2004-ig kisebb szünetet tartott a zenekar, picit meg is ijedtem, hogy ennyi volt, de aztán kiderült, hogy csak alkotói szabadságra mentek. Barman például 2003-ban egy kicsit visszatért a filmezéshez és Any Way the Wind Blows címmel egészestés mozit készített. (ő egyébként a dEUS-on kívüli zenei életben is eléggé aktív: 2004-ben például CJ Bolland belga producerrel megalapította a Magnust, 2014-ben pedig Robin Verheyen szaxofonossal a TaxiWars jazz zenekart).

A 2005-ös Pocket Revolution megjelenése utáni időszakot szokták a dEUS második korszakának nevezni és valóban, a frissített tagoknak köszönhetően a zenekar kicsit más, komplexebb arculatot kapott a korábbiakhoz képest. A lemez világszerte 200 000 példányban ment el abban az évben, és az albumot záró Nothing Really Ends című daluk tartja 14 millióval jelenleg a leghallgatottabb státuszt az összes számuk közül a Spotify-on.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Az ötödik stúdióalbumuk 2008-ban jött ki, Vantage Point címmel, amely szintén platina lett Belgiumban és olyan slágerek vannak rajta, mint a The Knifeból ismert Karin Dreijer Anderssonnal előadott Slow, az Eternal Woman (Lies Lorquettel), vagy a The Architect.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A 2011-es Keep You Close után (melynek érdekessége, hogy a Dark Sets In és a Twice We Survive című dalokban az Afghan Whigsből és a The Twilight Singersből ismert Greg Dulli is közreműködik), meglepően gyorsan jött a 2012-es Following Sea a nagyszerű, franciául előadott Quatre mains című nyitódallal.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Tíz évnek kellett eltelnie, hogy 2022. júniusában bejelentsék, végeztek az új albumuk felvételeivel és amelynek How To Replace It lesz a címe. A lemez állítólag öt éven át készült. Eredetileg 2020 elején tervezték kiadni, de a pandémia közbeszólt, így aztán még finomítottak kicsit a részleteken. A zenekar eredeti felállásából továbbra is Tom Barman és Klaas Janzoons maradt, mellettük Mauro Pawlowski (gitár, vokál – aki egyszer már kilépett a bandából, de most újra csatlakozott), Alan Gevaert (basszusgitár) és Stéphane Misseghers (dob) zenél az együttesben.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A dEUS az elmúlt évtizedekben háromszor lépett fel a Szigeten, játszottak már 1999-ben az R.E.M. Up című turnéján a Kisstadionban előzenekarként (Az Üllői Úti Fa:k és a Heaven Street Seven társaságában), de volt már több szóló fellépésük is Budapesten: az A38 Hajón például remek koncertet adtak 2012-ben, vagy legutóbb 2019-ben a mára már lebontott újbudai Barba Negrában is, ahol a 20 éves The Ideal Crash-t turnéztatták újra és ahol az énekes Tom Barman a koncert kezdésekor meglepődött értetlenséggel jegyezte meg, hogy kb. úgy érzik magukat azon a színpadon, mintha egy parkolóházban zenélnének.

Október 28-án végre élőben is hallhatjuk az új lemezt, rajta az olyan dalokkal, mint az albumot üstdobokkal nyitó How To Replace It, a slágeres Must Have Been New, az okosan összerakott Man Of The House, a nosztalgikus 1989, vagy a korai korszakukat idéző funkos/groove-os Simple Pleasures. Az anyag meglepően erős lett és abszolút bebizonyítja, hogy a veterán korba lépő zenekarban még mindig ott a kísérletezés vágya. Ez a fajta kreatív zeneiség pótolhatatlan manapság.

dEUS koncert

Vendég: Noonzy
Időpont: 2023. október 28., szombat
Helyszín: A38 Hajó

Facebook esemény › 

Jegyvásárlás › 

dEUS Hivatalos | Facebook | Instagram

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás