Hétvégén nyÃlt meg a németországi Kasselben a világ legnagyobb szabású kortárs képzÅ‘művészeti fesztiválja, az ötévente megrendezett és száz napon át tartó Documenta.
Az 1955 óta ötévente Kasselben megrendezett, rangos Documenta kortárs művészeti találkozó egyik idei látványossága a betiltott könyvekbÅ‘l épült műalkotás. A hivatalosan documenta 14 nevet viselÅ‘ fesztivál máris világhÃrűvé vált alkotása, a Könyvek Parthenónja cÃmű szabadtéri installáció az athéni Parthenón méretével és formájával megegyezÅ‘ épÃtmény Marta Minujin argentin képzÅ‘művész munkája, aki a cenzúra ellen tiltakozik művével. A felhÃvására a világ sok tájáról Kasselbe elküldött kötetek között számos „meglepetés” is van, például több Harry Potter mesekönyv, amelyeket egyes amerikai szövetségi államokban tiltottak be „okkultizmusuk” miatt. A dél-amerikai pop-art jelképének tartott 74 éves művész ezt tartja a művei közül a „legpolitikusabbnak”.
A szombatra tervezett megnyitó elÅ‘tt védÅ‘sisakos önkéntesek szorgoskodtak a „templom” elÅ‘tt álló daru körül: egyebek mellett Alekszandr Szolzsenyicin A pokol tornáca cÃmű könyve várta, hogy a helyére, a fémszerkezetes installáció 46 oszlopa egyikének a tetejére kerüljön.
Az orosz Ãró műve a Biblia, A nagy Gatsby, a Sátáni versek, a Tom Sawyer kalandjai és a Sherlock Holmes mellé kerül. Valamennyi könyvet műanyag borÃtó védi az idÅ‘járás viszontagságaitól. Ezután rögzÃtik Å‘ket az idÅ‘számÃtás elÅ‘tt az 5. században emelt athéni Parthenon pontos másának szerkezeti elemeihez.
A mű méretei megegyeznek a Parthenónéval: 70 méter hosszú, 31 méter széles és 10 méter magas – mondta el Pierre Bal-Blanc, a kiállÃtás kurátora.
A Könyvek Parthenonját ugyanazon a helyen épÃtették fel, ahol a nácik 1933-ban zsidó és marxista szerzÅ‘k műveit égették el.
A Documenta athéni vonatkozása nem véletlen, az utoljára 2012-ben tartott, 905 ezer látogatót vonzott kortárs művészeti találkozó 14. kiállÃtását elsÅ‘ Ãzben külföldön, a görög fÅ‘városban is bemutatták.
A Documenta kasseli eseményein 35 helyszÃnen – parkban, múzeumban, moziban, egykori földalatti pályaudvaron – több mint 160 művész mutatkozik be. A szemlének ismét van magyar vonatkozása, ezúttal a Budapesten született világhÃrű transzdiszciplináris – a társadalom- és a természettudományok számos ágazatából merÃtÅ‘ – művész, Agnes Denes szerepel. Az úgynevezett környezetszobrászat úttörÅ‘jeként számon tartott és leginkább monumentális köztéri alkotásai révén ismert amerikai művész a The Living Pyramid (Az élÅ‘ piramis) cÃmű munkáját állÃtotta fel az egyik kasseli parkban. A nem csak az ókori Egyiptomra jellemzÅ‘ merev társadalmi felépÃtést kifejezÅ‘ formát Agnes Denes csaknem tÃz méter magas piramisában teraszok lazÃtják fel, amelyeken a művész és a látogatók közösen ültetnek el növényeket.
A Documenta szeptember 17-ig látható. A szervezÅ‘k szerint a 100 nap alatt legalább 750 ezer látogató keresi fel a kiállÃtásokat. Utána Agnes Denes piramisát és a Könyvek Parthenónját is lebontják.
Az elsÅ‘ kritikák szerint az 1955 óta tartó Documenta-sorozat 14. kiadása kétségtelenül világszÃnvonalú, a kortárs képzÅ‘művészet elitjébÅ‘l vonultat fel művészeket, de a válogatás sikerülhetett volna jobban is. A művek túlságosan egyhangúak, a legtöbb a nyugati világ válságjelenségeire, a Nyugat hibáira és bűneire világÃt rá, és az ilyen alkotások egyszerre nagy tömegben megerÅ‘ltetÅ‘ek. A német sajtóban megjelent szakértÅ‘i vélemények szerint olyan művek is akadnak, amelyeknél a politikai üzenet fontosabb az esztétikai minÅ‘ségnél.
(phenom’/mti)
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállÃtások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállÃtás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.