Mit jelent a 21. században a rituálé fogalma? Milyen eszközök szükségesek egy közösség létrehozásához? Mennyiben értelmezhető a foci szociális plasztikaként? Milyen hatást vált ki egy osztrák-magyar focimeccs, száz évvel a Monarchia vége után?
A német művészettörténész, Horst Bredekamp a „szociális plasztika” extatikus variációjaként értelmezi a labdarúgást. Joseph Beuys kiterjesztett művészeti definíciójából kiindulva Bredekamp a focit az élet és a művészet tökéletes egyesítéseként írja le, mely még az egyre erősödő kommercializálódásnak is ellen tud állni. A fociban nincsenek eldöntött meccsek: a vesztésre állók, a gyengének tűnő csapatok utolsó pillanatban minden erejüket és koncentrációjukat egyesítve képesek lehetnek a győzelemre a legjobban fizetett csapatok ellen is. Ebben a lehetőségben rejlik a foci milliókat megmozgató varázsa, ami közösségeket kovácsol össze és definiál újra.
Június 13. és 17. között a labdarúgó Európa-bajnokság alkalmából a CHB a 21. század rituáléira fókuszáló fesztivállal vizsgálja a csoporthoz tartozás jelenségét és annak szimbolikus mechanizmusait. A RITUALS Fesztivált a CHB két visszatérő eseménye foglalja keretbe: a Montag Modus kísérleti performansz-est és a második alkalommal megrendezendő, ezúttal a „rituálé“ témájára reflektáló zenei rezidenciaprogram, a Spirális Rezidenciák (spi.res.). Ezek mellett performatív mecsnézéssel, közösségépítő köztéri művészeti akcióval és digitális rítusokkal próbáljuk feltárni, milyen szerepet töltenek be az egyéni és a csoportos viselkedésben a különféle szertartások.
Alexander Manuiloff: The State. Copyright Foto: Globalize – Cologne Theatre Festival
Az ötnapos fesztivál június 13-án a Montag Modus-szal indít, amely ezúttal két hosszabb, 40-45 perces előadást mutat be a berlini közönségnek. Vadas Zsófia Tamara kortárstánc-művész és Gryllus Ábris médiaművész, zenész első közös produkciójukat kifejezetten erre az alkalomra hozzák létre a CHB tereiben, a zenét és a táncot használva eszközként egy transzcendens helyzethez. A díjnyertes bolgár író, Alexander Manuiloff munkája még ennél is jobban épít a közönségre, hiszen a nézők aktív bevonásával és szerepvállalásával zajlik.
Június 14-én a Birodalom visszavág: az Európa-bajnokság első, magyar részvétellel zajló eseményét, a 18 órától látható osztrák-magyar mérkőzést participatív installációként, illetve a meccset performanszként átértelmezett helyzetben mutatjuk be a Montag Modus és a spi.res. művészeivel.
Bodylotion co-dance: StepinTime. Copyright Foto: Luka Trajkovic
Június 15-én a rituálé kilép a köztérre: Arany Virág és Hadi Júlia, a bodylotion co-dance köztéri performansz-akciója vizsgálja a lépés és az idő csoportdinamikai hatását és közösségteremtő potenciálját képzett táncosok és civilek részvételével. Június 16-án az ART+COM ügynökség és a CHB partnerségében létrejött Explore médialabor és platform a digitális rituálék világába vezeti be az érdeklődőket.
A fesztivál június 17-én a Spirális Rezidenciák workshopjának zárókoncertjével ér véget. Andrea Belfi (Olaszország), Halmos András és Csongrádi Gábor (Magyarország) az improvizációra építő zenei rituálékkal generál új, közösségi szeánsz-formát a 21. századra.
spi.res.: Belfi / Csongradi / Halmos. Copyright Fotó: Tania Kelly
A hét folyamán a 18 és 21 órakor kezdődő labdarúgó mérkőzéseket folyamatosan zajló és épülő installáció részeként lehet követni a CHB-ban.
Kurátorok
Krasznahorkai Kata, Mándli Endre Vazul, Szirmay-Kalos Léna
A részletes program erre.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.