Elég nehéz a műfaji besorolása annak az estnek, melyet a Margó keretein belül rendeztek meg. Felolvasás? Koncert? Slam? Mindenesetre azt kijelenthetjük, hogy Simon Márton és Barabás Lőrinc, Bimaxim vizuális effektjeivel kiegészített formációja egyedi és konceptuális performansszal üdvözölte az estét.
Hazánkban mára már nem csak a slam poetry-nek, de az intermediális közegben, vagyis két műfaj határán elhelyezkedő előadásoknak is tradíciója van.
Az irodalom, ez esetben a költészet és a zene összeolvasztása gyakori jelenség, hiszen hogyan máshogy lehetne egy verset és költőjét népszerűsíteni, ha nem az elektronikus zenével?
Adott egy feltörekvő, egykötetes slammer és egy profi trombitás-zeneszerző, kinek előadásmódját nem csak ritmusos tánczenei utalások, de klasszikus dallamok is tarkítják. A zenei blokkokat megszakítva Simon Márton olvassa fel legfrissebb alkotásait, az epizódokat pedig a pszichedelikus háttér, a villanó fények és falak, a lüktető basszus teszi még érzelmesebbé. A zene magával ragadó, a videó effektjei azt is beszippantják, aki csak egy „öt perc erejéig nézett be”, a versekre viszont már oda se kell figyelnünk.
Elsőre talán úgy hisszük, hogy a rímek kapják a legfőbb szerepet – hiszen ez mégiscsak egy kortárs irodalmi fesztivál – de néhány megszakítás után nyilvánvaló, hogy dallam kíséri és támogatja az emelvény szélére ültetett ifjú költőt.
A performansznak kissé ellentmondásos kontextust biztosít a helyszín, vagyis a Tesla.kult bár-jellegű terme, melynek falairól a véletlenül rávillanó reflektoroknak köszönhetően, visszaköszönnek a kiadó poszterei, nem felejtjük el, hol vagyunk. Ha ezek nem is, az itt-ott feltörő nevetés visszaránt a “földre”, s habár Barabás játéka professzionális, néha slam-szerű az egész.
Barabás Lőrinc trombitás-zeneszerző egyedi műsora a 2015-ben megjelent Elevator Dance Music és a 2013-ban megjelent Sastra című lemezek koncepcióira épül. A művész billentyűkön, trombitán és laptopon egyedül szólaltatja meg dalait, feldolgozásait. A groove-os, ritmusos tánczenétől a komolyzenei utalásokig a hangszínek és stílusok egyvelege, a ritmikus témák, arpeggiok egy sokoldalú zenei előadássá állnak össze. Mindez egy jazz-zenész kíváncsi szűrőjén keresztül.
Barabás Lőrinc számos formációban játszott már Magyarországon és külföldön egyaránt, partnerei voltak többek között Nicola Conte, Erik Truffaz, Valerie June.
(fotók: Valuska Gábor, a cím Simon Márton versének sorából)
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.