A hét műtárgya: Budapest Giftbook

Avatar photo
2019.11.22., 13:34

Az ArtHungry 47. heti műtárgya a Budapest Giftbook, amely harmadik helyezett lett az 5. ArtHungry Díj képgrafika kategóriájában. A kötet grafikusával, Vörös Botonddal és az ötletgazdával, Dusik Mónival beszélgettünk.

 
 

Iskolás tankönyveink, rongyos jegyzetfüzeteink sarkára skiccelt, oldal-pörgetéssel mozgásba hozott pálcikaemberek vicces történetei, unaloműzés gyanánt… Analóg animációk, amelyeket a digitális térben ma már GIF-ként aposztrofálunk. Honnan jött az ötlet, hogy visszahozzátok könyv formájában ezt a nosztalgikus – és ugyanakkor mégis nagyon modern – vizuált?

Dusik Móni: Korábban kiadtam egy gyerekeknek szánt ismeretterjesztő- és mesekönyvet Budapestről. Szerettem volna folytatni a sort, és újabb könyvet készíteni a városról, ismét turistáknak. Olyan tárgyat/könyvet akartam létrehozni, ami még nincs a piacon. Valami teljesen újat, ami megdöbbent és robbanni tud. És ahogy az ötlet felvillant, pillanatok alatt le is tisztult: csináljunk offline gifet! Szerettem volna játékot adni az emberek kezébe. Olyan ajándéktárgyat, emléket, vizuális élményt nyújtani, amit ha kézbe vesznek, nem akarják letenni. Alapvetés volt tehát, hogy éljek a tapintás, kézbe vétel, birtoklás pszichológiája adta lehetőséggel. A név is azonnal bevillant: GiftBook. (A szójátékot nem kell magyarázni.) A GIF végtelen egyszerű, de kifejező és intuitív műfaj. Ezernyi árnyalata van, ahogy az emlékezésnek. Pontosan ezt szerettük volna megragadni: a személyességet. Aki belenéz a könyvbe és végigpörgeti, saját magát tudja látni benne, és segít az emlékei felidézésében. Legyen a Budapest GiftBook pár apró villanás az ide látogatók számára a városról, az impulzusokról, melyek itt érték.

 
 

Különböző budapesti helyzetek, hangulatok feketén, fehéren – kedvencünk a vízbe csobbanó Szabadság-szobor. Budapest 360 oldalon, 360 fokban? Hogyan terveztétek meg, találtátok ki, milyen illusztrációkkal mutatjátok be, adtok teljes képet erről a sokszínű, vibráló városról?

Dusik Móni: A 360 fok azért illik a sztorira, mert valóban egy körbetekintés a könyv. Kijelöltünk alapstációkat, melyek a városhoz kapcsolódó élményekkel kapcsolatos fogalmak. Beosztottuk ezt a 360 fokot állomásokra, melyeken áthaladva végigpöröghető a város. Ezek a sport, a múzeumok, a kulináris élmények, a fürdők, stb., melyek Budapestet leginkább jellemzik. Közösen találtuk ki a grafikai stílust. Itt nem volt különösebben nehéz dolgunk, adta magát a minimalizmus. Az egymás után gyorsan felvillanó képeknél fontos az azonnali és egyértelmű dekódolhatóság. Ezt támogatják a könnyen kezelhető, azaz könnyen értelmezhető alap geometriai formák, és a fekete-fehér éles kontraszt.

Vörös Botond: Miután letettük a tematikus alapköveket, elkezdtem leválogatni azokat a jeleneteket, amiből egy organikusan felfűzhető, egységes forgatókönyv rajzolható. A tervezés a „mit mutatni” és „mikor mutatni” kérdések közötti ingázással telt. A valós látvány helyett a látottakon túli hangulat megmutatása lett a cél. A koncepció szuvenír jellegéből adódóan a tervezés kezdetétől fogva lényeges szempont volt, hogy a könyv bepillantást engedjen a kortárs magyar designba a város szűrőjén keresztül. Valahol egyszerre fogalmazódott meg bennem a vízbe csobbanó Szabadság-szobor ötlete és az úszónő karaktere, így a vizuális gegen túl több lehetőség is adott volt a cselekmény továbbszövésére.  A további motívumok, mint az Országház, a Szépművészeti Múzeum vagy II. Rákóczi Ferenc portréja szervesen, folyamatában épültek össze a történettel. Minden megtalálható bennük, ami budapesti. A fekete-fehér hangulatot egy inverz Sin City-ként fogtam fel, ahol a prostituáltak, bűnözők és lepusztult városrészek helyett egy lüktető, szerethető, pulzáló világ díszlete formálódik.

 
 

Geometrikus formák és kontrasztok. Egy igazán minimalista kötet. Milyen szempontokat vettél figyelembe a grafikai tervezés során? Mennyire volt nehéz végig stílusban tartani, mindent a megfelelő aspektusból megörökíteni?

Vörös Botond: Kiindulási pontnak az alapvető geometrikus formákat vettem. A négyzet, a kör és a háromszög a történelem során időt és kultúrát átlépve egyetemes nyelvvé vált. Olyan gyakran látott alakzatok, hogy könnyen befogadhatóak mindenki számára. Fontos lépés volt egy olyan grid-rendszer kialakítása, amely a formák permutálásán túl rugalmasan használható, alkalmazkodik a felülethez és maximalizálja az üzenetet, amit a grafika még képes átadni. A kompozíciós elvek meghatározása segített a mozgások, interakciók egységesítésében. Kevésbé éreztem nehéznek megoldani a vizuális koherenciát, a kihívást inkább a motívumok kulcsjelenetek közti transzformálása szolgálta. Az elejétől azzal számoltam, hogy minden kulcsjelenet váltást szeretnék más mozgással megoldani, ugyanakkor a statikus képek egymás mögé illesztésekor arra törekedtem, hogy a befogadóban folytonosságérzet alakuljon ki a pörgetéskor. A nézőnek végig tisztában kell lennie azzal, hogy hol jár, értenie kell a motívumok térbeli viszonyait úgy, hogy közben megmaradjon a kísérletező szemlélet is a grafika, a vágások és az idővel való játék terén. Az alkotóelemek szétválasztása, átrendezése egy új mintává rengeteg teszteléssel, próbálkozással járt.

 
 

Egyszerre könyv és mozgókép, inspirációforrás és minimalista útikönyv, műtárgy és szuvenír – írjátok a Budapest Gifbookról. A kiadása óta, a visszajelzések alapján, hogy látszik, a kötet melyik funkciója vált eddig markánsabbá? Külföldiek például mennyire keresik, vásárolják?

Dusik Móni: Műtárggyá emelték a díjak. De már a legelső terveknél pontosan érezhető volt, hogy valami nagyon jó és erős, akár műfajteremtő műremek született. A felmérések szerint 90-95 %-ban külföldiek vásárolják, tehát jól végzi a dolgát, beteljesíti a feladatát: olyan szuvenír, amit szívesebben vásárolnak, mint egyéb tipikus ajándéktárgyakat. Jó hír, hogy az idősebb és fiatalabb korosztály is kedveli. Erre persze számítottam is, pontosan a játék-mivolta miatt. A játék életkor-független.

Vörös Botond: Egy Giftbook típusú design termék piaci helyének a megtalálása mindig nehéz feladat, nem egy racionális vásárlói döntésről beszélünk. Ez esetben a tapasztalatom mégis az, hogy a narratíva érvényesülni tud a betöltött szerep komplexitása felett. Aki a könyvet eddig lapozgatta, annak a részekhez képest az élmény egésze vált elsődlegessé, elmosva a különböző funkciók markáns határvonalát.

 
 

Brands & Communication Design kategóriában idén Red Dot-díjat nyert a Budapest Giftbook, amihez ezúton is gratulálunk. Milyen lökést adott ez a kötetnek? Lesz folytatás? Egyéb tervek?

Dusik Móni: Köszönjük szépen! Fennhéjázóan mondhatnám, hogy nehéz a folytatás egy ilyen erős ötlet, grafikai megvalósítás, és díjözön után. Leginkább azon töröm a fejem, hogyan tudnám adaptálni, és a műfajon belül ismét valami újat mondani. Mindenképpen lesz folytatás, de még formálódnia kell a terveknek. Abban is gondolkodunk, hogy találjunk megfelelő értékesítési csatornákat külföldön, hogy országimázs-könyvként, kedvcsinálóként is működésbe hozzuk. Ezzel párhuzamosan már dolgozunk a következő, ismét Budapestről (is) szóló, más témájú könyvön, ami nyár elejére várható.

Vörös Botond: Egy díj vagy részetekről ennek az interjúnak a lehetősége mind olyan alkalom, hogy a könyv azokhoz az emberekhez is eljuthasson, akik más csatornán keresztül még nem találkoztak vele. Egyben hatalmas elismerés, hogy értékeli, érdekli a szakmát és a közönséget az, amit csinálsz. Az utóbbi időszakban inkább arculattervezési projektekkel foglalkozom, mellette illusztrációkat készítek animációkhoz vagy éppen fürdőruha kollekcióhoz, de motiváció mindig lesz szerelemprojektek elkezdéséhez, ilyenkor kevésbé racionalizálok, csak hagyom, hogy magával ragadjon a flow.

 
 

Budapest GiftBook az ArtHungry felületén ›

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás