Nagyjából 2000 környékén egyre több party-ban bukkantak fel a vetítésért felelős visual-jockey-k hazánkban is. Az egyedi látásmóddal rendelkező „médiaművészek” hivatása azóta itthon is teret hódított magának, a VJ-k munkája pedig mára az elektronikus zenei kultúrán is túlnőtte magát. Besnyő Dániel is azok között volt, aki több kiváló hazai zenei rendezvény fényfestése után, társaival megalapította az első hazai szakmai fórumot, a VJ Centrum Budapestet, majd kezdeményezéseik és projektjeik főszervezőjeként építette az itthoni audiovizuális kultúra népszerűségét – színházi vetítések, épületmappingek, mozi és tematikus rendezvények organizálásával.
„Isten ments, hogy bármit eldöntöttem volna. Ez máig egy eldöntetlen kérdés bennem, hogy milyen pályára szeretnék lépni, próbálok átjárni ezek között. Már 14 évesen fényképezést tanultam a suliban, talán ezzel kezdődött minden…”
„A jelenlegi munkában leginkább a változatosságot szeretem, ezt érthetjük minden téren. Projektek mentén vonok be embereket, így szinte minden munkánál új arcokkal ismerkedhetek meg és dolgozhatok együtt. Ez nagyon színesíti a tapasztalati palettát. Meg persze a projektek is mindig másféle gondolkodást igényelnek, ilyenkor az agynak váltani kell, hogy új megvilágításba helyezze a dolgokat.”
„Ezt mindennap újra kell teremteni, egységben érdemes tekinteni a dolgokra. Ha ezen túljutsz, akkor a tapasztalatgyűjtés, a konklúziók levonása, a megismerés, a kihívás lesz újra és újra a legmotiválóbb dolog, ami továbbvisz.”
„A realitástól elrugaszkodott, már a Földet agyban elhagyott emberek a kedvenceim, minél távolabb van a gondolkodásuk a valóságtól, annál jobban inspirálnak. Programozók, feltalálók, ezermesterek, professzorok és bárki, aki vevő a hülyeségeimre.”
„Az adott projekt dönti el, hogy milyen eszközhöz nyúljak a megvalósításához. Néha a legegyszerűbb dolog a legkézenfekvőbb megoldást tudja nyújtani, de folyamatosan keresek új technikákat és eszközöket. A vicc az, hogy számtalanszor a múltban találom meg ezeket. Jó példa erre az oszcilloszkóp vagy a katonai környezetben használatos fényalkotási módszerek.
Az általában használt technikáim leginkább a videó, animáció, programozás (interaktív felületek létrehozása), vetítés. Az ehhez szükséges nélkülözhetetlen eszközeim pedig kamera, projektor, LED, tükör, füstgép, laptop, tüllvászon, vízpermet, lézer, mérőműszerek vizualizációja.
„Mostanában a kísérletező művészek, festők munkái és képvilág-alkotási elméleteik inspirálnak. A legjobban a geometriai formák és a valóságból kiemelt, de mégis szürreálisan bemutatott ábrázolási technikák és képalkotások. Ide sorolnám Victor Vasarely, Rene Magritte, M. C Escher vagy Francois Morellett munkáit.
„Minden projekt, ami megvalósul, sikernek mondható, így elég nehéz közöttük különbséget tenni vagy valamiféle rangsorolás alapján osztályozni. Én eleve mindig a hibákat keresem, és sajnos nem kell sokáig keresni, de a siker így is egy szubjektív fogalomnak nevezhető.
Ami büszkeséggel töltött el, az a Budapest Rooftop Cinema megalapítása, vagy a Ridley Scott-tal való közös munka (a Mentőexpedíció című filmben – a szerk.) és a hollandiai 4D Sound Systemben létrehozott fény- és vetítéses projekteknek különösen örültem. De például a Müpa orgonájának a mappingelése is nagyon nagy élmény volt.
https://vimeo.com/93506139
A legizgalmasabb pedig talán egy 2010-es VJ-zés volt egy erotika expón. Tudtuk, hogy sosem leszünk kifizetve, és hogy soha többet nem csinálunk ilyet.”
„Abszolút szinkronitás. Ezek akkor működnek jól, ha együtt működnek. A zene a motorja mindennek, viszont összhangban kell működniük egymással, mindig a zenét követve.
„Javarészt Budapestre van valamiféle rálátásom, és jobb mindig pozitív dolgokról beszélni, így bátran mondhatom, hogy szeretek itthon dolgozni. Egyre nyitottabb a piac az én hülyeségeimre is. Elméleti szinten már csupa jó dolgokat csináltunk, de sajnos a megvalósításukhoz általában pár ezer kilométerrel távolabb kell utaznom. Néha jó lenne leültetni ezeket az embereket egymás mellé, hogy kicsit beszélgessenek el. Próbáljanak együttműködni, tanuljanak egymástól. Változtatni csak összetartással lehet, pénz nem lesz több rá. Lelkesedést kell gyűjteni, hogy jó dolgok születhessenek. Nem tudom elfogadni azt az érvet, hogy hát ennyi pénz volt rá, ebből nem lehetett jobbat kihozni…
A másik dolog, hogy aki ebben a környezetben dolgozik, menjen el néha külföldre, nézzen körbe máshol is, lássa, merre fejlődnek a dolgok. Legyen „up-to-date” még akkor is, ha nem feltétlenül ért vele egyet, hogy az most éppen jó, de ismerje.”
„Holdvetítés művészeti projekt létrehozása a világűrben.”
„Soha ne kérdezd meg, hogyan készül a virsli vagy a kolbász.”
Boldog vagy?
Egy héten három napot igen, három napot nem, heti egy napon meg gondolni sem szeretnék ilyen dolgokra.
Milyen munkán dolgozol jelenleg?
Most zárult le egy nagyobb projektünk, amin több mint 6 hónapot dolgoztam. A Magyar Tudományos Akadémiának csináltunk gigavetítéseket, az esemény keretében négy napon át mappingelve volt az MTA székház homlokzata, valamint egyik este a Bálna belsejében egy 360 fokos panoráma-mappinget láthattak a résztvevők. Most épp fénydizájnt tervezek egy új belvárosi szórakozóhelynek, szerintem hamarosan hallotok róla ti is. Szeretnék visszatérni az egyik saját projektemhez is, aminek keretén belül elhagyatott régi, használaton kívüli épületeket, mérnöki találmányokat keltek életre egy éjszakára.
Ha nem fényfestéssel, akkor mivel szeretnél inkább foglalkozni?
Valami monoton munka kellene – mosogató, favágó, futó? Valami ilyesmi.
Mester, akire felnézel?
Laszló Bordos Zsolt.
Kedvenc hely, ahol lazítasz?
Sok ilyen van, de mindig arra jövök rá, hogy ez a saját ágya az embernek.
Dolgok, amiket kifejezetten ajánlasz?
Zenében a most megjelent DJ Krush Butterfly Effect lemezét, filmek közül Stanley Kubrick Dr. Strangelove moziját, könyvekből pedig Godfrey Reggio Naqoyqatsi műve.
1990. február 10-én születtem Budapesten.
2003-ban alkalmazott fotográfiát és mozgóképkészítés tanultam a Lauder Javne Iskolában.
2006-ban a VJ-zést (Visual Jockey) és a videoanyagok készítését sajátítottam el.
2009-ben az Eszterházy Károly Főiskola Mozgóképkultúra és médiaismeret szakán kezdtem tanulmányokat.
2010 óta audiovizuális projektek, színházi vetítések, épületmappingeken dolgozok.
2011 óta audiovizáulis események szervezése: mozi és tematikus rendezvények organizálása is a munkám.
Brandek és szervezési tevékenységek
2007 VJ Centrum Budapest (társalapító)
2010 Több Technót a Parlamentbe (társalapító)
2013 Budapest Rooftop Cinema ( Alapító)
2013 Budapest Secret Cinema (alapító)
2015 Secret Mapping Experiment (alapító)
Audiovizuális projektek és vetítések
2008 – 10 perces audiovizuális performance „Ébred a város” címmel az EU-s civil szervezetek konferenciáján
2009 – klubvetítések: A38, Merlin, Westbalkán, Kultiplex, Trafó, Mono, Gödör stb.
2009 – videoperformance a Balkan Fanatik zenekar lemezbemutató koncertjén (helyszínek: Peter Willham Center, Dürer Kert)
2009 – MagaMura Audiovisual Live Act – 2 órás vizuál live act a Mono klubban
2009 – vizuálszpotok készítése a Népszabadság – NOL TV-nek
2009-2010 Bikini– és Edda-koncert reklámszpot
2010 – SanFranciscoBeat present – Code36 (kísérleti audiovizuálfilm)
2011 – a TNT zenekar turnéanyagának a gyártása
2011 – MÜPA – Transglobal Undergorund Zenekar
2012 – Passió Dér András rendezésében, Egri Nagyszínház
2012 – az egri vár kapujának megfestése Gárdonyi Géza emlékére
2013 – Óz, a csodák csodája színházelőadás Nyíregyházán- architekturális fényfestés
2013 – Mind The Dots: audiovizuális táncelőadás
2013 – VOLT fesztivál, BalatonSound, SZIGET fesztivál vetítések
2013 – Király Tamás – Utolshow ( Trafó, SZIGET fesztivál )
2014 – Posta gálavacsora-vetítés – Kongresszusi Központ
2014 – Kontrasztok, Bernald Hass orgona estje – interaktív fényfestés a Művészetek Palotájában
2014 – Corvintető folyosó: installáció, ködfüggönyvetítés
2014 – Bernáthy Zsiga Audiovisual Live Act
2014 -2015 – 4D Sound System fények és vetítés (a résztvevő művészek: Max Cooper, Lucy, Bioshere, Panta Du Prince, Stimming, Murcof)
2015 – Berlin IPA Bár tervezése és fix kültéri mapping telepítése a Badehausnak
2015 – MÜPA Bach24 Maraton mapping
2015 – installáció Hágában
2015 – Face Mapping – Ridley Scott Mentőexpedíció (The Martian) című filmjében
2015 – Secret Mapping Experiment
2015 – World Scinece Forum Hungary: MTA és Bálna Mapping
Külföldi fesztiválon való fellépések / ExLex Audio Visual Live Act
2009 – Avit fesztival, Kesmarok
2010 – Exit Film fesztivál, filmbemutató
2010 – CHB/ TresorVisual, Berlin Fesztivál
2010 – Live CinemaLondon Short Film Fesztivál, London
2011 – CHB Screen Play Night, Berlin
2011 – Svájci Genéve Mapping fesztivál
2012 – Visual Berlin Festival at Transmediale
2013 – Rome LPM fesztivál
2014 – Amsterdam Dance Event (ADE) 4d Sound System
2015 – Haag a The Crave
2015 – Románia – Visualskin fesztivál
Díjak/pályázatok/filmes projektek
2005 – Országos Diákfilmfesztivál különdíj (A legjobb rövidfilm részére)
2007 – Európai Dokumentum- és Antropológiai Filmfesztivál
Dialektus Fesztivál első díj az „I Love BKV” című filmért
2007 – Országos Diákfilmfesztivál – Legjobb portréfilm kategória első díj
2008 – Design Hét – MyCam videopályázat első díja a „DesignSokk” című filmért
2009 – Gyerekszem Filmfesztivál – Titánok kategória első díj
2010 – Xaft extrém filmfesztivál – Flux Style Klip – kísérleti kategória (operatőr)
2010 – 39. Függetlenfilm Szemle első díj, Code36 2.verzió (+36 címen)
2010 – Eszterházy Károly Filmnapok első díj +36 című filmért
2011 – Több Technót a Parlamentbe – Az év rendezvénye az Antropos.hu díjátadón
2012 – 2015 videoklipek és filmek: Intim torna Illegál videoklip, Kelemen Kabátban videoklip (operatőr), Colorstar videoklip, Supernem videoklip, B.U.E.K közösségi játékfilm (operatőr)
Besnyő Dániel a világhálón:
Instagram: instagram.com/daniel_besnyo
Secret Mapping Experiment: secretmapping.tumblr.com
Web: iamnewhere.com
Vimeo: vimeo.com
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.