Hogyan születik meg egy termékcsomagolás, amit az emberek még üresen sem hajlandóak kidobni? Fölföldi Fruzsina, a Harlequin csoki STANC díjnyertes csomagolásának tervezője nyitott szemléletének és inspiráló filozófiájának köszönhetően rendkívüli frissességgel közelíti meg a szakmai kérdéseket. A tervező változatos – korábbi és jelenlegi – tevékenységéről mesélt nekünk, de szó esett arról is, hogy személyes élményeivel átszőtt kapcsolódási pontjaiban milyen grafikai lehetőségeket lát a hazai és a nemzetközi csomagolásokban, valamint, hogy melyik hazai csomagolás az, amelyiken semmi pénzért nem változtatna.
Miért és mikor kezdtél el grafikával – azon belül is termékcsomagolással – foglalkozni?
Az egyetem első évében a színházi jelmeztervezés szakmai gyakorlatomon egy színész hisztérikusan elhajította a sisakját, amiért az megkarcolta a homlokát, majd nagyon csúnyán beszélt a darab jelmeztervezőjével. És a tervezőgrafika volt az egyetlen másik olyan szak a Képzőművészeti Egyetemen, ahol alkalmazott művészetet oktattak. Én nem akartam autonóm művész lenni, én tervezni akartam. Azóta pedig kiderült, hogy a lehető legjobban alakult az a szakmai gyakorlat, ugyanis semmi máson nem szeretek jobban dolgozni, mint illusztrált grafikai munkákon. Termékcsomagolást pedig lehet illusztrálni.
Hogyan talált meg a márka és milyen volt az együttműködés a megrendelővel?
A diplomamunkám elnyerte az AOI World of Illustration Awards díját, így talált rám a Harlequin csoki akkori tulajdonosa. A munka során kialakult jó kapcsolat, a szerencse és a testvérem friss cukrász végzettsége volt az a háromszög, aminek köszönhetően a márka végül Krisztina húgomé lett, aki azóta is mennyei csokoládékat készít a műhelyében, én pedig igyekszem méltón felöltöztetni őket. Ennél idillibb munkát el sem tudok képzelni.
Hogyan határoznád meg, milyen egy jó termékcsomagolás?
Amit az ember csak a csomagolás miatt megvesz, pedig nem is igazán kell neki. Évekkel később, amikor úgy érzi, mégsem tartogathat egy üres dobozt, majdnem kidobja, de aztán inkább csinál belőle ceruzatartót, vagy könyvjelzőt. Ezért állnak nálunk otthon a Golden Syrupok, a Skóciából velem rendszeresen hazautazó whiskey-s dobozok és terveim szerint nem sokára a Honest Toil tartályok is halomban.
Tervezéskor mennyire figyelsz az anyaghasználatra, illetve a környezettudatosságra?
Igyekszem javaslatokat tenni a megrendelők felé, de ez végül az ő döntésükön múlik. A Harleqin csokik például újrahasznosított papírba kerülnek.
Melyek a kedvenc saját tervezésű termékcsomagolásaid?
A londoni Artie gyermekruha márka, aminek az arculatát is újraterveztem. Amit gyerekeknek szánnak, általában nagyobb eséllyel lehet elég dilis grafikai munka ahhoz, hogy a kedvencemmé váljon, mint bármi, ami komolykodó felnőtteknek készül.
Melyik az a hazai márka, akiknek szívesen terveznél termékcsomagolást?
A Phi natúrkozmetikumnak, egyrészt, mert a cég Csillaghegyen nőtt fel, mint én magam, másrészt, mert jó lenne, ha a hazai, natúrkozmetikumok arculata és csomagolása is tükrözné a minőségüket, hogy még több a vásárlót csábítsanak el az óriási, sokszor egészségre káros összetevőket tartalmazó nemzetközi márkák termékeitől.
Van olyan hazai márka, amelynek imádod a termékeit, de csomagolása frissítésre szorulna, és akár meg is terveznéd?
Egy podcastben arra panaszkodtak a Simon’s Burgerék, hogy bár a tulajdonos az egész személyiségét vitte az arculatba, mégis mindenki a Five Guys-zal azonosítja őket, pedig rengeteg más amerikai hamburgerezőnek is hasonló a megjelenése. Szerintük azért van ez, mert az emberek csak a Five Guys-t ismerik itthon, hiszen itt van mellettünk Bécsben, ezért sokan csalódnak, amikor betérnek hozzájuk, amiért attól eltérő terméket kapnak.
Pont ezért nem érdemes olyan designnal piacra lépni, ami úgy néz ki, mint egy másik ismert, hasonló terméket kínáló cég arculata átszínezve. Illetve, népszerű tévedés, hogy a vizuális megjelenésnek a tulajdonos személyiségét kell tükröznie. Szóval én nagyon szeretném őket újracsomagolni. Elég a magyar Toszkánából, magyar Bridget Jonesból és magyar Five Guys-ból, amikor lehetnénk egyediek is!
Melyik az a nemzetközi márka, akiknek szívesen terveznél termékcsomagolást?
Azoknak a kedvenc skót whisky-jeimnek, amikről úgy gondolom, hogy frissülhetne a csomagolásuk, mint a Talisker, az Oban, és az Arran. Különösen azért, mert az ottani szakmai tapasztalatom alapján gyárlátogatással, és inspirációs termék kóstolással járna a munka.
Melyek a kedvenc hazai gasztrocsomagolásaid?
Hátha olvassák a Mackó sajtosok: kérlek sose változtassátok meg a Mackó sajt csomagolását!
És a kedvenc nemzetközi gasztrocsomagolásaid?
A mediterrán országok szardínia konzervei. Illetve, Köves Lilié a kredit, vele ittam először Isle of Harris Gint. Olyan szép az üvege, hogy Lili üresen hazarepített egyet magával Skóciából Finnországba és azóta is őrzi.
Mit javasolnál a fiatal tervezőknek és diákoknak, akik most vágnak bele először termékcsomagolás tervezésébe?
Posztoljátok a munkáitokat, ahol csak lehet, vágjatok bele a szabadúszásba, még ha nehéz is eleinte, mert irtó jó önállónak lenni, és higgyétek el, hogy nem nehéz külföldi ügyfeleket sem szerezni, ott vannak mind, egy üzenetnyi távolságra az interneten.
Dolgozol jelenleg valamilyen termékcsomagoláson?
Idén másodsorban web illusztrációkkal foglalkoztam. A The University of Glasgow, a Research Data Scotland és a Mind Message müncheni terápiás app számára készítettem rajzokat, illetve a négy egyetemi osztálytársammal és barátommal közösen alapított Classmate Stúdiónkkal a Gyermekjogokért Egyesületnek terveztünk illusztrált arculatot. Elsősorban pedig a januárban született kisfiunkon legeltetem a most már nem csak a monitor fényétől álmos szemeimet. Szeretnék jó anyukájává válni és aktív tervező maradni, ami nagy kihívás saját vállalkozással, szabadúszóként, de egy kihívást sem szerettem még ennyire. Ha tehetitek, drukkoljatok nekem!
Mi a véleményed a STANC könyvről?
Szuper, hogy elkészült ez a könyv, ami tele van szebbnél szebb hazai alkotásokkal, szívmelengető őket egy csokorban látni. Megérdemli a tervezőgrafika, hogy ünnepeljük!
A STANC könyv az elmúlt húsz év hazai gasztrocsomagolásait gyűjti össze. Szerinted milyen tematikákkal kellene foglalkozni a következő tervezőművészeti kiadványainkban?
Design illusztrációval. Szerintem kevés dögösebb dolog van az alkalmazott illusztrációnál.
Fölföldi Fruzsina Hivatalos | Instagram
Karácsonyi vásár!
2 művészeti album 1 áráért!
Rendeld meg online a STANC művészeti albumot és ajándék TypoHungry könyvet, valamint egy eredeti STANC vászontáskát küldünk ajándékba.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.