Két, egészen különleges énekesnő, mindketten az intim, személyes hálószobapop és az elektronika határvidékéről. A rejtélyes holland díva, Bea1991, akinek füstös artpopja elbűvölte a Vice vagy a Guardian kritikusait is, illetve Dányi Krisztina, azaz morningdeer, aki idén jelentette harmadik nagylemezét.
Beáról, vagy ahogy magát nevezi, BEA1991-ről a művésznevébe foglalt születési évén kívül nem sokat lehet tudni. A 23 éves dalszerző-énekesnő gondosan homályba borítja életrajzi adatait, csak annyi biztos, hogy Amszterdamban él. Valósággal a semmiből robbant be első EP-jével, és a fantasztikus atmoszférájú, az elektronikát, art-popot, smooth jazzt, triphopot egészen egyedi módon ötvöző Breadwinner előtt leborultak a legmenőbb magazinok. A Dazed, a Fader, a Vice (pontosabban a Noisey) euforikus kritikákban ünnepelték „Amszterdam új hangját”. Tegyük, hozzá, Bea teljesen megérdemli a hájpot: nagyon kevés ilyen tudatos, okos, mégis érzéki produkció létezik manapság.
Bea hangjáról és hangvételéről eszünkbe juthat Sade, zenéjében ott bujkál valahol a nyolcvanas évek smooth jazzpopja. Ugyanakkor van az egész jelenségben valami naiv kislányosság, a művésznő Tumblrjét elborítják a nyuszik, animált vizslák, béna animgifek és homályos, szinte tárgynélküli amatőrfotók. Ezzel együtt Bea időnként bepróbálkozik a szexistennő imidzzsel, testhez tapadó húsdresszben vagy fehér frottírtörülközők között elomló femme fatale-ként fotóztatva magát.
„Nem segít, ha kategorizálsz, a címkék félrevezetnek” – mondja egy interjúban, pedig sokan (az említett magazinok) úgy ünneplik, mint a korszellem megtestesítőjét. Bea pont attól zseniális, hogy 23 évesen pontosan tudja, mit akar, elképesztően érett anyagokat jelentet meg, és magabiztosan játszik imidzsével, anélkül, hogy gigantikus, amerikai típusú PR-gépezet lenne mögötte. Nem véletelen, hogy elég hamar megtalálta igazi szellemi-művészi társát a hozzá hasonlóan autonóm Dev Hynes, azaz Blood Orange személyében – tényleg az ő attitűdje és zenéje áll a legközelebb Beáéhoz. Hynes több interjújában az egekig magasztalja Beát, aki egyébként a következő Blood Orange-lemezen is közreműködik.
Dányi Krisztina dalszerző-énekesnő 2010-ben kezdett morningdeer név alatt felvételeket készíteni. Az art-rock, barokk pop és lo-fi zajzene határmezsgyéjén mozgó első albuma, a Days 2011-ben jelent meg.
Hálószobaprojektjét négytagú együttessé alakítva rövid, ám annál sikeresebb koncertsorozattal lépett élőben a közönség elé, 2012 nyarán viszont már fel is oszlatta kvartettjét, és új hangzáson kezdett dolgozni. Ennek eredménye a Concert on a Twig című lemez, amely 2013 nyarán jelent meg Japánban, Nagy-Britanniában és Amerikában a Whereabout Records gondozásában.
Az első kettőhöz hasonlóan Krisztina a 2015 májusában megjelent harmadik lemezét, a poposabb, de még mindig bátran kísérletező, elektronikával erősen átitatott Blue for B-t is egymaga alkotta, némi produceri segítséggel: a makrohangból ismert Nagy Gergő, valamint Godzsák Dávid közreműködésével. Új számai leginkább St. Vincent, Regina Spektor, a korai CocoRosie vagy a Radiohead hangulatait juttathatják eszünkbe. Ezzel együtt megújult koncertzenekara is, és A38-as fellépése igazán különleges élmény lesz majd.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.