Avatar photo
2024.11.18., 11:32

Nyitott szemlélet és tudatos tervezés – Interjú Zámbó Fanni STANC díjas tervezővel

A Dare Studio-t precíz, szofisztikált stílusáról ismerhetjük hazai grafikai szcénából. Ez a finom letisztultság jellemzi a Dental Rituals márka számára készített STANC díjnyertes arculatot is, melyet a stúdió kreatív igazgatója, a rendkívül tudatos tervezői attitűdöt képviselő Zámbó Fanni tervezett. Interjúnkban Fanni számos inspirációját és kapcsolódási pontját megismerhetjük a hazai és nemzetközi gasztrocsomagolások világából. Ferenczi Eszter márkatulajdonossal közösen pedig különleges megrendelő-tervező kapcsolatukról is meséltek.

Miért és mikor kezdtél el grafikával – azon belül is termékcsomagolással – foglalkozni?

Mindig elvarázsoltak a szép csomagolások és a különleges nyomtatási eljárással készített könyvborítók. Gimnázium elején másfél év után váltottam angol-francia szakról grafikára. Ott klasszikus rajz- és vizuális nevelést kaptam, belekóstoltam a tervezőgrafikába is, és a fotó mellett a tipográfia lett az új szenvedélyem. Már a MOME-n (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – a szerk.) töltött idő alatt volt alkalmam címkét és dobozt tervezni, ami azóta is a polcokon van. A családomnak és tanáraimnak köszönhetően az évek alatt sokféle nyomdában jártam, ahol megnézhettem és megérthettem a technológiákat és azok határait. Ez sokat segített a későbbi tervezéseimben.

Hogyan talált meg a márka és milyen volt az együttműködés a megrendelővel?

Eszterrel különleges az utunk ebből a szempontból. Gyerekkorunkban egy utcában laktunk. 2020 nyarán megkeresett egy ötlettel, és egy négy órás teraszos beszélgetés végére már formát is öltöttek a Dental Rituals alapjai.

Hogyan határoznád meg, milyen egy jó termékcsomagolás?

Figyelemfelkeltő, jól pozícionált és a célközönségnek kommunikál. Meg persze esztétikus. Szerintem mindennek vannak fokozatai.

Tervezéskor mennyire figyelsz az anyaghasználatra, illetve a környezettudatosságra?

Ma már megjelenik megrendelői és fogyasztói oldalról is a környezettudatosság, és fontos az anyaghasználat. Itthon azonban látszik mindkét oldalról az árérzékenység, így tervezőként mindig mérlegelni kell, és megtalálni azt a megoldást, ami a legtöbb igényt kielégíti.

Melyek a kedvenc saját tervezésű termékcsomagolásaid?

Ha lehet csomagolásnak hívni, akkor a fűzfői klasszikus kishajós füzetek még mindig a szívem csücske. Itt nem csak a „design” változott, hanem a színek redukálásával és a belívek színének megváltoztatásával költséghatékonyabb is lett a gyártás.

Melyik az a hazai márka, akiknek szívesen terveznél termékcsomagolást? 

Mindig piszkálja a fantáziámat a közép- és alsókategóriás termékek csomagolása. Míg kézműves sörökből, boroscímkékből sok jó példa található a polcokon, addig egy liszt vagy egy motorolaj márka szerintem több kihívást jelent szakmailag. Kifejezetten szeretem, amikor már van egy felismerhető múltja a terméknek, amihez vissza lehet nyúlni, de a megrendelő elég szabad teret enged, hogy izgalmas és mai végeredmény szülessen. Nekem ilyen lenne például a Szamos, a Balatonszelet, a Győri Édes vagy a Pöttyös.

Melyik az a hazai márka, amelynek imádod a termékeit, de csomagolása frissítésre szorulna? (akár meg is terveznéd)

A Szilasfood bármelyik termékcsaládja.

Melyik az a nemzetközi márka, akiknek szívesen terveznél termékcsomagolást?

Olívaolaj, só, konzerv vagy parfüm, skincare-beauty vonalon bármilyen kisebb indie márkával szívesen dolgoznék együtt.

Melyek a kedvenc hazai gasztrocsomagolásaid?

A Virágbéke méz az egyik legötletesebb csomagolás az elmúlt évekből. De nagy kedvencem volt a (mára már megszűnt – szerk.) Cinq Filles és a Zador is. Szerintem több annyira bevállalós ügyfél kellene mint a KOLORKY vagy a Brew Your Mind.

Melyek a kedvenc nemzetközi gasztrocsomagolásaid?

Az OATLY örök kedvenc évek óta. Nagyon kedvelem a csak tipográfiával megoldott címkéket, mint pl. a Hotel Tango Distillery, a Pirkkalan vagy a Panettoni Pavolucci, de szerethetőek a kedvesebb, tradicionálisabb csomagolások is, mint a Leksands márka termékei. Aki szerintem nagyon szépen űzi a „mindennapi termékek, ízlésesen megoldva” kategóriát az a Chobani.

Mit javasolnál a fiatal tervezőknek, diákoknak, aki most vágnak bele először termékcsomagolás tervezésébe?

Folyamatosan nyitott szemmel kell járni, külföldi utakon végigböngészni az ottani boltok polcait a különleges megoldásokért és inspirációért. Ezeket érdemes nem csak összegyűjteni, hanem elemző gondolkodással is végigvenni.

A trendek mellett előtérbe kell helyezni a jó pozícionálást és a célközönség igényeit is – ez szerintem mindenek felett áll. Illetve, mindent mindig ki kell nyomtatni és megnézni valós méretben és formában.

Dolgozol jelenleg valamilyen termékcsomagoláson?

Jelenleg a hat hónapos kislányommal töltöm az időm nagy részét, de a stúdióban így sem állt meg az élet. Habár termékcsomagolás éppen nincs az asztalon, régebbi ügyfelekkel folyamatosan dolgozunk együtt, és remélem, hamarosan egy izgalmas csomagolástervezés is betoppan az ajtón.

Mi a véleményed a STANC könyvről?

Igazán szépen megtervezett és kurált kiadvány lett. Ha visszagondolok az én kezdő éveimre, úgy gondolom, a STANC egy olyan könyv lesz a grafikusok polcán, amit szívesen forgatnak inspiráció gyanánt. Illetve, ha tudatosabb megrendelők is rátalálnak, edukációként és a szakma reprezentációjaként is értelmezhető. Az ehhez hasonló kiadványok formálják a köztudatot, és helyük van a polcon.

A STANC könyv az elmúlt húsz év hazai gasztrocsomagolásait gyűjti össze. Szerinted milyen tematikákkal kellene foglalkozni a következő tervezőművészeti kiadványainkban?

A branding és arculat, a könyvtervezés, vagy akár a weboldal és UX/UI témákból is izgalmas kiadvány lehetne.

Közös munka a megrendelő szemszögéből

Ferenczi Eszter, a csontosodást elősegítő étrend-kiegészítő termékeket gyártó Dental Rituals tulajdonosa így emlékezett vissza a közös munkára:

2020-ban, egy több órás baráti beszélgetést követően gyorsan és gördülékenyen haladt minden. Fanniék, rendkívül precíz munkájának köszönhetem a Dental Rituals magas minőséget képviselő arculatát. Azért választottuk őket, mert már a tanulmányi évek alatt is látszott Fanni rendkívüli tehetsége. Amikor megalapítottam a cégem, számomra egyértelmű volt, hogy elsőként a Dare Studio-t bízom meg a brand és minden hozzá tartozó grafikai munka elkészítésével.

Dare Studio Hivatalos | FacebookInstagram

Karácsonyi vásár!
2 művészeti album 1 áráért!

Rendeld meg online a STANC művészeti albumot és ajándék TypoHungry könyvet, valamint egy eredeti STANC vászontáskát küldünk ajándékba.

Irány az ArtHungry webshop

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!

Címkék: , , , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás