Még csak pár nap telt el azóta, hogy az izlandi zseni, Ólafur Arnalds elvarázsolta budapesti közönségét, máris újabb jó hÃr érkezik a műfaj rajongóinak. 2019. február 5-én ugyanis zenésztársa és nagyon jó barátja, a szinte lehetetlen hangokat megálmodó Nils Frahm ad majd – remélhetÅ‘leg – hasonlóan nagy sikerű koncertet a Müpában.
Nils Frahm kisgyermek kora óta zongorázik, de az új és szokatlan hangzások felfedezésének izgalma mindig legyÅ‘zte benne a klasszikus zene felállÃtotta szigorú határrendszert. A kalandvágyó szemléletet valószÃnűleg édesapjától, Klaustól örökölte, aki bár sosem tanult fényképezni, majd negyven éve dolgozik a szakmában, számtalan sikeres kiállÃtással és projekttel a háta mögött.
Zenéjében a klasszikus alapok mellett – az a Nahum Brodski volt a mestere, akit Csajkovszkij egyik utolsó tanÃtványa tanÃtott – a Philip Glass- és Steve Reich-féle 20. századi minimalizmus is erÅ‘sen érzÅ‘dik, olykor pedig már-már filmzenei magaslatokba tör.
De hiba lenne bármilyen kategóriába beszorÃtani, hiszen a játékos kÃsérletezések és a műfaji keretek teljes figyelmen kÃvül hagyása egész életművét markánsan végigkÃséri. „Túl sokan félnek attól, hogy nem férnek bele valamilyen keretbe. Én ettÅ‘l soha nem féltem” – mondta a Billboardnak nemrég. Több interjúban is emlÃti, hogy az a célja, hogy a hallgató elmerüljön a pillanatban és figyeljen a gondolataira.
Ehhez nagyban hozzájárul a 2011-ben megjelent Felt cÃmű lemez óta szinte védjegyévé vált, a zongorahúrok filccel történÅ‘ bevonása miatt kialakult (maga a lemeze cÃme is filcet jelent németül), a klasszikus zenében megszokott tiszta, éles zengéssel ellentétes puhán tompa hangzás. Ez a megközelÃtés, ahol a behallatszódó lélegzetvétel vagy épp a benyikorgó padló hangja – ez az Ólafur Arnaldsszal közös Trance Friendz cÃmű lemezbe került be például – nem eltüntetendÅ‘ hiba, hanem a zene szerves része, teszi Frahm dalait hihetetlenül emberivé és valódivá.
Persze nem csak a hangzásokban keresi mindig az újat és az eltérÅ‘t. Saját, évszázados hangszerét is mind átvitt értelemben, mind szó szerint új irányból közelÃtette meg. Kedvenc zongorakészÃtÅ‘jével, a hasonlóan invenciózus lelkű, manufaktúráját pár éve Magyarországra költöztetÅ‘ David Klavinsszal – az Å‘ nevéhez fűzÅ‘dik a 370 centiméter magas zongoraóriás, a Model370, Frahm ezen készÃtette a 2015-ös Solo lemezét – közösen álmodta meg az Una Corda névre keresztelt modellt. Itt, a klasszikus zongorától eltérÅ‘en egy hanghoz mindössze egy, filcanyaggal bevont húr kapcsolódik. Az Ãgy lecsendesÃtett hangszert nem takarja külsÅ‘ borÃtás, és a közeli bemikrofonozásnak köszönhetÅ‘en még élénkebben hangzanak fel a Felt korongon már megszokott mechanikai hangok. A páros azóta még nagyobbat álmodott: egészen pontosan 80 centiméterrel nagyobbat, hiszen egy négy és fél méteres hangszert épÃtettek meg. Frahm ennek apropóján hÃvta életre 2015-ben március 29-ére a Piano Day elnevezésű világnapot, amikor a világszerte megrendezett programok mellett (idén Vácott és Budapesten is voltak koncertek ennek jegyében) Solo albuma is ingyen letölthetÅ‘. És bár az elsÅ‘dleges célja az álomzongora megépÃtéséhez szükséges összeg elÅ‘teremtése volt, viccesen kifejezte abbéli Å‘szinte reményét is, hogy idÅ‘vel a Piano Day fontosabb lesz, mint a karácsony, és stresszesebb, mint a hálaadás.
Legutóbbi, két év hallgatás után 2018 februárjában megjelent All Melody albuma teljes egészében Kelet-Berlin néhai rádióépületében, a Funkhausban berendezett stúdiójában született.
Az ’50-es évekbeli épület puritán, minden elemeiben a zenét szolgáló környezete visszaköszön a lemez hangzásában, ahol a megszokott zongorák és szintetizátorok mellett Frahm saját tervezésű orgonája és a már-már hangszerként használt kórus is jelentÅ‘s szerephez jut. SÅ‘t, Frahm nemcsak a helyszÃn hangzását használta ki, de olyan extrém helyeken is rögzÃtett hangokat, mint például egy kiszáradt kút.
Jó szokásához hÃven most is a hangszerek szinte minden rezzenését és mechanikai zaját belekomponálta a lemezbe, ami egy napjainkban igen ritka, intim hangzásvilágot eredményezett.
Nem csoda, hogy szinte kivétel nélkül az összes zenei újságÃró és szaklap ódákat zeng a lemezrÅ‘l (amelynek egyébként már egy folytatása is megjelent), amelyet a magyar közönség 2019. február 5-én hallhat a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.
A koncertre a Müpa+ hűségprogram platina és arany szintű tagjai október 18-án, csütörtökön 10 órától, ezüst szintű tagjai pedig október 18-án 15 órától válthatnak jegyet a Müpa állandó jegypénztáraiban és online a www.mupa.hu oldalon. A hűségprogram alapszintű tagjai és a nagyközönség részére a jegyértékesÃtés október 19-én, pénteken 10 órakor kezdÅ‘dik.
Október 17-tÅ‘l Nils Frahm mellett számos könnyű- és világzenei koncertre is elindul a jegyértékesÃtés. Érkezik az izraeli-spanyol énekes-dalszerzÅ‘, Yasmin Levy, és a példátlan sikerű ciprusi világzenei trió, a Monsieur Doumani is. Szintén a világzene rajongóinak örömhÃr, hogy végre Magyarországon lép fel a The Rolling Stones- és The Black Keys-tagokkal is zenélÅ‘ ikon, Bombino, de itt lesz a görög tradicionális dallamokat akár a blues és a rumba elemeivel és jazzel vegyÃtÅ‘ fúziós zene két jeles képviselÅ‘je, Dimitris Mystakidis és a Loxandra is.
A hazai könnyűzenei együttesek kivétel nélkül pályájuk meghatározó momentumaként tartják számon müpás koncertjeiket, a sor most három újabb kihagyhatatlan estével folytatódik: tÃz év után visszatér a Müpa szÃnpadára az Erik Sumo Band és a colorStar, és elÅ‘ször lép fel a Müpa hangversenytermében a Margaret Island.
Nils Frahm
2019. február 5. kedd 20:00 — 22:00
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
További információk erre.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállÃtások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállÃtás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.