Tovább nőtt a magyar könnyűzene aránya a rádiókban és a CD-eladásokban az Artisjus adatai szerint. A rádiókban sugárzott magyar könnyűzene aránya negyedik éve növekedést mutat, 2012-ben meghaladta a 32 százalékot.
A trendet erősíti az egyébként jelentősen visszaeső lemezeladásokon belül növekvő magyar zenei arány, amely több mint 70 százalékos. A sorból csak az online zeneértékesítés lóg ki, ahol továbbra is visszaszorulóban vannak a hazai zenék – olvasható az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület közleményében.
Az Artisjus a zeneszerzők, szövegírók magyar jogkezelőjeként évente több millió elhangzási adatot vizsgál, és felhasználási csatornánként – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – is mérni tudja a hazai és külföldi zenefogyasztási arányokat.
Az egyesület adatai szerint két olyan zenefelhasználási csatorna van, ahol az elmúlt években alig változott a magyar zene aránya. A televíziós csatornákon 51 százalék körül hallhatunk hazai muzsikát, az élőzene területén pedig igen magas, 77 százalékos a magyar zenei alkotások szerepe.
A többi területen változások történnek. A médiatörvény 2011. január 1-től 35 százalékos magyar zenei kvótát írt elő a rádiók számára. Ennek megfelelően az országos csatornákon kivétel nélkül 35-36 százalék ez az arány. Az országos összesített adat azonban ettől valamivel elmarad, mivel a helyi rádiók mentesültek a kvóta alól, és több – különösen fiataloknak szóló – rádiócsatorna alig játszik magyar zenét.
A másik mozgásban lévő terület a CD-k értékesítése, amely az utóbbi 10-15 évben folyamatosan csökken. Ez a trend a magyar zenéket éppúgy érinti, mint a külföldieket. A magyar vásárlók azonban a szűkülő piacon évek óta egyre nagyobb arányban fordulnak inkább a hazai előadók felé. A jelentés kiemeli: egyrészt a CD-értékesítés fontos helyszínei lettek a koncertek, másrészt a CD-vásárlással a rajongók kifejezik támogatásukat, megbecsülésüket a művészek iránt. A 2011-es mintegy 62 százalék után tavaly az értékesített könnyűzenei hangfelvételek több mint 70 százaléka hazai alkotás volt.
Az adatok azt mutatják, hogy a Magyarországon nemrég elindult legális online zeneszolgáltatási piacon drasztikusan csökkent a hazai zenék tere, 2012-ben a letöltött zeneszámok között alig haladta meg arányuk a 15 százalékot.
„Ennek egyik oka az lehet, hogy a magyar zeneiparban a nagy lemezkiadók szerepe jelentősen csökkent, és az önmagukat menedzselő előadók, kis kiadók kínálata még nem szerepel kellő számban az online zeneáruházak ajánlatai között” – áll a közleményben.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.