Bár a csomagolástervezésről a legtöbben elsőként grafikai tervezésre asszociálnak, a megfelelő forma kialakítása is legalább ilyen fontos, főként bizonyos terméktípusok, például italok esetében. A Deux Frères STANC díjnyertes palackjai Király Adrienn és Szalai Bálint formatervezők munkáját dicsérik, akik számára a környezettudatosság nem csak divatos kulcsszó, hanem fontos irányelv munkájuk során. A tervezőket eddig főként saját márkájuk, az ArtHungry díjas itthon. kapcsán ismerhettük meg, a duó azonban az elmúlt időszakban tudatosan dolgozott rajta, hogy megbízásos munkáiknak is saját keretet adjanak; mostanra körvonalazódott saját stúdiójuk koncepciója, mely a márkától függetlenül is megállja a helyét. Az interjúban a tervezők szakmai hitvallásukról, korábbi munkásságukról és terveikről meséltek.
Miért/mikor kezdtetek el formatervezéssel, illetve azon belül termékcsomagolással foglalkozni? Főként mivel a stúdiónak nem ez a fő profilja.
Adri: Saját márkánk – az itthon. – termékei mellett stúdióként is terméktervezéssel foglalkozunk. Mindketten 2020-ban diplomáztunk a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, azóta dolgozunk együtt párhuzamosan a márkánkon és különféle megbízásokon.
Bálint: A stúdiónk (stúdió kész – a szerk.) arculata viszont csak mostanra kezd igazán formát ölteni, korábban nem volt nevünk, és nem hangsúlyoztuk külön ezt a tevékenységünket.
Hogyan talált meg a márka és milyen volt az együttműködés a megrendelővel?
Bálint: A Deux Frères grafikai arculatát a studio NUR tervezte, mi akkor csatlakoztunk a projekthez, amikor felmerült az igény egy egyedi üvegpalack megtervezésére. Számunkra ez egy nagyon gördülékeny, mintaszerű együttműködés volt, a megrendelő pontos elvárásokkal és remek ízléssel támogatta a folyamatot.
Hogyan határoznátok meg, milyen egy jó termékcsomagolás?
Bálint: Mint minden jó design, egy jó csomagolás is következetesen válaszolja meg az adott projekt kérdéseit. Egy ilyen csomagolásnak egyszerre kell kommunikációs szempontból hatékonynak és vizuálisan vonzónak lennie, ugyanakkor praktikus igényeket is figyelembe kell vennie. Gondolunk itt a termék sérülékenységére, a tartósításra, illetve a fenntarthatóság kérdésére is – nemcsak az anyaghasználatra, hanem a csomagolás élettartamára és újrahasznosíthatóságára is.
Adri: Egy másik fontos aspektus a vásárlói élmény. Egy igazán jó csomagolás nemcsak védi és bemutatja a terméket, hanem hozzá is ad az élményhez, amikor a vásárló kapcsolatba lép vele. Ez különösen igaz olyan esetekben, amikor a csomagolás szorosan kapcsolódik a használathoz – például egy ital üvegénél, amelyet minden alkalommal kézbe veszünk, amikor fogyasztjuk a terméket.
Tervezéskor mennyire figyeltek az anyaghasználatra, illetve a környezettudatosságra?
Adri: Természetesen a tervezés során nagy figyelmet fordítunk a környezeti fenntarthatóságra, ma ennek alapvető tervezési elvnek kell lennie. A végső döntés azonban legtöbbször az ügyfél kezében van. Tudjuk, hogy a fenntartható választások időnként költségesebbek, ezért ebben a projektben különösen büszkék vagyunk a megrendelőnkre, aki a Vinolok üvegkupak mellett döntött – ez egy újrahasználható, környezetbarát megoldás, a korábbi fémkupakos megoldás helyett.
Bálint: Mindig igyekszünk természetes, jó minőségű anyagokat használni, és ha lehetőség van rá, helyi gyártókkal dolgozni. Ugyanakkor a környezettudatosság nem csupán az anyaghasználatban nyilvánul meg: fontosnak tartjuk a csomagolás utóéletét is, például, hogy kaphat-e új funkciót, ha ezáltal meghosszabbíthatjuk az élettartamát.
Melyek a kedvenc saját tervezésű termékcsomagolásaitok?
Bálint: Az elmúlt években nagyon változatos projektjeink voltak, de éppen csomagolásból csak ez az egy. Ez azonban különösen kedves számunkra, mind az ügyfél, mind pedig a studio NUR-al való együttműködés miatt.
Melyik az a hazai márka, amelynek imádjátok a termékeit, de csomagolása frissítésre szorulna és akár meg is terveznétek?
Bálint: Formatervezőként szívesen terveznénk rendszerszintű, akár csomagolásmentes megoldást egy hazai márkának. Jó kihívás lenne alaposan megvizsgálni a folyamatokat, körbejárni a teljes vásárlói élményt, és egy olyan terméket/szolgáltatást tervezni, amely szerethető és fenntartható alternatívát kínál. Szigorúan véve nem csomagolás, de szerintünk jó példa erre a Boomerang visszaváltható kávéspohár, melyet Miklósi Ádám és Koczka Kristóf terveztek.
Melyek a kedvenc hazai gasztrocsomagolásaitok?
Bálint: Nagyon vegyes ez a paletta. Például a Kaszanyi Nóra által tervezett Superjuice arculatát és csomagolását üdítően tisztának és visszafogottnak tartom.
Adri: A Chez Dodo csomagolásában pedig azt szeretjük igazán, hogy már maga a doboz is egy különleges ajándék. Az esztétikája ízes, ami tökéletes összhangban van a benne levő macaronokkal. Ugyanakkor, az egyik kedvencünk a Budapest Coffee Stand teljesen egyszerű, kézzel dátumozott kávés csomagja is.
Bálint: Egy natúr papírzacskóra pecsételővel nyomják rá a logót és a termék adatait. Számunkra mindez azt kommunikálja, hogy a kávé minősége van fókuszban, és minden erőforrást erre összpontosítanak.
Melyek a kedvenc nemzetközi gasztrocsomagolásaitok?
Bálint: Nem tudnék konkrét márkát kiemelni, de mindig izgalmas élmény számunkra külföldön felfedezni az üzletek polcait és megfigyelni a különböző csomagolásokat.
Adri: Engem különösen a kávé, tea és desszert csomagolások vonzanak, mert ezek nemcsak esztétikusak, hanem gyakran egyedi és kreatív megoldásokat kínálnak. Sokszor éppen ezek miatt választok ilyen termékeket ajándékba, nagyon igaz, hogy a jó csomagolás képes emlékezetesebbé tenni egy terméket.
Mit javasolnátok a fiatal tervezőknek, diákoknak, akik most vágnak bele először termékcsomagolás tervezésébe?
Adri: A csomagolásra is érdemes termékként tekinteni: ugyanazok az elvárások vonatkoznak rá, csak sok esetben rövidebb az életciklusa.
Dolgoztok jelenleg valamilyen termékcsomagoláson?
Bálint: Jelenleg egy díjtárgyon és annak csomagolásán dolgozunk. A legfőbb feladat a tárgy védelmén túl, megtalálni a helyes arányt: mi az, ami még építi és emeli a díj nívóját, miközben nem uralja le a történetét. De külön kihívást jelent a kis darabszám is, hiszen évente mindössze három darabról van szó. Ilyen kis mennyiségben egyedi, prémium csomagolást gyártatni nem egyszerű feladat, ezért a tervezés nagy része az alternatív megoldások megtalálásáról is szól.
Adri: A saját termékeinkhez is régóta szeretnénk egyedi csomagolást tervezni, de ez az aktuális projektek mellett mindig háttérbe szorul.
Mi a véleményetek a STANC könyvről?
Adri: Tartalmilag nagyon gazdag, a megjelenése óta többször vettük elő referenciaként egy-egy projekthez. Öröm kézbe venni és lapozgatni.
A STANC könyv az elmúlt húsz év legszebb hazai gasztrocsomagolásait gyűjti össze. Szerintetek milyen tematikákkal kellene foglalkozni a következő tervezőművészeti kiadványainkban?
Bálint: Szerintünk izgalmas lenne egy következő kiadványban további olyan területeket bemutatni, amelyek a mindennapjaink részei, de könnyen elsiklunk felettük. Például érdekes lenne egy olyan kötet, amely a közterek arculatával foglalkozik, bemutatva építészeti, bútortervezői, grafikai megoldásokat. Szóval akár több művészeti területre is fókuszálva, ahogyan ezek közösen alakítják a környezetünket
stúdió kész Hivatalos | Instagram
Karácsonyi vásár!
2 művészeti album 1 áráért!
Rendeld meg online a STANC művészeti albumot és ajándék TypoHungry könyvet, valamint egy eredeti STANC vászontáskát küldünk ajándékba.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.