Fénysebességgel keringés a bolygó körül: ez volt a King Gizzard & The Lizard Wizard elmúlt egy éve

Avatar photo
2022.11.29., 12:41

Az örökkévalóságnak tűnő, csendes és monoton korona-korszak után az első (legalábbis részben) poszt-vírus év végre feltámasztotta az élőzenét, a koncerttermekbe visszatért a zaj, és a többszörösen napolt turnék és fesztiválok is szép sorban megvalósulhattak. Így 2022 rengeteg új megjelenést és koncertet hozott, de ezt a zenereneszánszt kevesen maxolták ki annyira, mint az ausztrál King Gizzard & The Lizard Wizard zenekar, akik idén 5 (öt) nagylemeznél, hét klipnél és két és fél tengerentúli turnénál járnak — és még csak november van.

Nem mintha a banda 12 éves fennállása során túl sokat csendespihenőzött volna: 2012-es bemutatkozó nagylemezük óta, kerek tíz évvel később a huszonharmadiknál járnak (nem számítva az EP-ket és a koncert -és remixalbumokat), ami még átlagolva is évi 2.3 albumot jelent.

King Gizzardék viszont ebben az extrán tartalmas évtizedben is különösen megküldtek két évet, először 2017-ben, majd idén, amikor is 5-5 (öt-öt) lemezzel jelentkeztek 12 (tizenkét) hónap leforgása alatt.

Az idei zenedömping az ún. Gizztober során tetőzött, október hónapban ugyanis három albummal jelentkeztek: Elsőként érkezett az Ice, Death, Planets, Lungs, Mushrooms and Lava, ezt követte a két tizenöt perces jammelésből álló Laminated Denim, majd a hónap végén befutott a koronaékszer, az összes számot egy darab hangnem/akkordváltásra építő, Changes névre keresztelt anyag is, ami a zenekar eddigi talán legizgalmasabb megjelenése.

 
 

Ez a már pusztán mennyiségében lenyűgöző output azonban csak egyike azoknak az ismérveknek, amik a King Gizzardot objektíven lehet nem teljesen objektíven az évezred egyik legkiemelkedőbb zenekarává teszik.

A viszonylag tipikusnak mondható, széteffektezett gitár -és énekhangzással debütáló, első ránézésre garázsrockként definiálható zenekar tíz év alatt nagyjából minden zenei műfajt felpróbált, és bár összegyurmázott egy kifejezetten velük azonosítható hangzást, ami leginkább a mikrotonalitás, a pszichedélia és a mezei hallgató által azonosíthatatlan további tucat zenei hatás fúziójaként jellemezhető, ezt a bandát mégsem lehet kategorikusan bekategorizálni. A King Gizzard-hangzáson túl az idén tavasszal megjelent Omnium Gatherumon például van rap is, tavaly jelent meg török house számuk, de már volt thrash metal albumuk is.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Ez pedig talán az elsőszámú vonzereje ennek az egyetemi pajtikból összeverődött bandának, ahol minden tag külön-külön is elképesztően tehetséges, kreatív és képzett multiinstrumentalista zenész, de a frontember Stu MacKenzie vezényletével ez az elsősorban saját örömből zenélő és a mai napig szinte teljesen DIY működő zenekar (a felvételeket és a mixelést is házilag intézik, az albumborítókat, merch-öt és a klipek nagy részét pedig már régóta szinte kizárólagosan a láthatatlan hetedik tag és a zenekar jó barátja, Jason Galea készíti) rövid idő alatt globális és exponenciálisan növekvő rajongótáborra tett szert és járta be jó párszor a bolygó egyre nagyobb, általában teltházas koncerttermeit.

A műfaji anarchia mellett az a punk hozzáállás is elég üdítő, ahogy a zenekar sorra rúgja fel a zeneipari sztenderdeket és bevett szokásokat az ad-hoc megjelenések, negyedórás trekkek, de akár a koncertek terén is: a sokállomásos turnékon sincs egyetlen ismétlődő setlist sem, és mivel gyakoriak a maratoni, 2-3 órás gigek, visszafogott matektudással ki se lehet számolni, mekkora repertoárral is dolgoznak.

A sokáig 2 (két) dobossal működő King Gizzard Eric Moore tavalyi távozása óta már hagyományosabb felállással operál, de tradicionálisnak és/vagy kiszámíthatónak így sem nevezhető a leosztás, nagyjából mindenki játszik mindenen, ami biztos hozzájárul ahhoz is, hogy a zenekar láthatóan imádja és semmiképp nem unja a zenélést, ami talán a legnagyobb hozzáadott érték bármilyen banda bármilyen koncertjén vagy felvételén.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Ezt támasztja alá az is, hogy több tagnak is vannak nem elhanyagolható mellékprojektjei is: az énekes-gitáros-harmonikás-szintis Ambrose Kenny-Smith és Cook Craig a Murlocs-ban is együtt zenél, utóbbi ráadásul Pipe-Eye néven egy szólóprojektet is visz, Joey Walker Bullant néven készít elektronikát, a dobos Michael Cavanagh, aka. CAVS pedig tavaly hozott ki egy egész albumnyi dobolós trekket.

 
 

A fáradhatatlan zenekar, bár nyár végén rövid kényszerpihenőre ment Stu Mackenzie krónikus betegsége miatt, félbeszakítva az európai turnét, ősszel újra nyakába vette a világot, és járta be egy éven belül másodszor az Egyesült Államokat, és tért haza pár hete Ausztráliába (csak részben, a Murlocs még december elejéig turnéztatja szintén idén megjelent és szintén fantasztikus albumát, a Rapscalliont) és vesz fel előzetes előrejelzések alapján három új lemezt, egy rockoperát és egy háromórás dokufilmet a következő turnéig.

A King Gizzard & The Lizard Wizard márciusban tér vissza Európába, hozzánk legközelebb Prágában és Bécsben lehet (és érdemes) őket elcsípni. Alább pedig egy szubjektív gyorstalpaló a zenekar munkásságából, személyes kedvencekkel:

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás