„A siker már régen nem centralizált” – Tabár Zoltánnal, a KoncertBooking.com társalapítójával beszélgettünk

Avatar photo
2023.09.13., 10:36

2019-ben jött létre a koncertfoglaló startupjuk, amelynek nem titkolt célja, hogy a korábban „papíron mozgó” folyamatokat átültesse a digitális térbe, ezzel – divatosan fogalmazva – egyfajta „forradalmat” elindítva. Tabár Zoltán társalapítóval beszélgettünk a projekt létrejöttéről, továbbá esélyegyenlőségről, mesterséges intelligenciáról és fenntarthatóságról a zeneiparban.

Miért pont 2019-ben jött létre ez a felület, mi minden történt a megszületése előtt veletek?

A digitalizációs folyamatokat alapvetően meghatározza a piac szereplőinek hozzáállása. Érezni és látni lehet, mikor érik meg a piac, mikor jelenik meg az igény egy gyorsabb, áttekinthetőbb rendszerre. 2019-ben az utazási piacon már elterjedt a későbbi KoncertBooking.com alapját is képező gyakorlat, amelyben a megrendelő és a szolgáltató közvetlen kapcsolatba kerülnek egymással. Más területen ugyan, de edukálódott a megrendelői réteg, és ezzel párhuzamosan a szakmát irányító menedzsmentek is elkezdték használni azon szoftvereket, melyek alapjait képezhették a rendszerünknek.

Még 2018-ban is voltak olyan ügyfeleink, akik faxon küldték vissza a szerződéseket, mára azonban már „nyugdíjba” küldhettük ezeket a hardvereket. Szintén erre az időszakra tehető a számlázás digitalizációjának térhódítása, és a kezdeti bizalmatlanság után 2023-ra szinte eltűnt az analóg számlázás. A zenei produkciók mindeközben elkezdtek interaktív rendszereket használni, az internetezési szokások döntően a mobiltelefon használat irányába billentek át, így megnyílt a lehetőség egy professzionális digitalizált felület elkészítésére. Röviden talán úgy mondhatnánk, „a jó időben, jó helyen” együttállás segített minket.

Konkrétan miben hozott újat a zenei piacra a KoncertBooking.com?

Amikor elindítottuk a projektet, a megrendelési szokásokra fejlesztettünk elsőként egy okos keresőt. Az analóg világban ez egy nagyon hosszadalmas, humán erőforrást igénylő feladat volt. A megrendelők telefonon vagy emailben elmondták az igényeiket, majd 4-6 óra – vagy akár több nap – alatt a szervezőirodák egy írásos ajánlatot készítettek, amit elektronikus formában juttattak vissza. A megrendelési szándékkal jellemzően 1-2 nap elteltével jeleztek vissza, ami azzal is együtt járhatott, hogy az elküldött ajánlat már nem volt aktuális. Az ajánlatkészítés újra indult, amivel senki nem volt elégedett. Az okos keresőnk tizedmásodpercek alatt készít el egy ilyen ajánlatot, perszonalizálva azt mind az előadó, mind a megrendelő igényei alapján, így az igény megjelenése pillanatában kínálunk megoldásokat. Fontos újdonság, hogy amennyiben a megrendelő ennek ellenére hezitál, a rendszer naprakész adatok alapján bármikor ennyi idő alatt kínál további ráérő előadókat.

Ahhoz, hogy ez platformjelleggel tudjon működni, egy olyan szakmai tudást kellett digitalizálni, ami segítségével ezek az ajánlatok releváns találatokként tudnak megjelenni.

A második lépcsőben ennek a menedzsmenti, előadói felhasználói rendszerét építettük ki. Úgy tudom, nincs még egy olyan koncertszervező szoftver, ami az összes adminisztratív folyamatot automatizálja. A KoncertBooking.com ráadásul mindezt ingyenesen biztosítja a felhasználói számára. Ez valójában csak a rendszer alapja, a koncertszervezésen túl egyéb menedzsmenti tevékenységet is támogatunk. Büszkék vagyunk rá, hogy 2023-ra elértük, hogy egy mobiltelefonnal a zsebünkben bárhol a világon ugyanazt a színvonalú munkát tudjuk ellátni, mint évekkel ezelőtt egy komplett irodahelységet használva.

Megfigyelhető, hogy egyfelől manapság a digitális terek és a social media könnyedén fel tud emelni tehetségeket, ugyanakkor az is látszik, hogy akinek nincs szerencséje vagy esetleg gyengén exponált a népszerű online felületeken, nehezen tud egyről a kettőre lépni. A vállalkozásotok hogyan, milyen eszközökkel próbál segíteni a fiatal, feltörekvő előadóknak, zenészeknek?

Az első, amit kiemelnék az az esélyegyenlőségre törekvés. Gondoljunk csak bele, hogy ugyanaz a megrendelő, aki egy évek óta prosperáló előadót szeretne megrendelni a rendezvényére, a kereséskor rábukkanhat egy néhány órája regisztrált előadóra. Szintén fontos lehetőség, hogy az eseményoldalunkon, ahol napi több ezer ember keres koncertet, ugyanazokkal az esélyekkel jelenhet meg mindenki. A regisztrált előadók használhatják az oldal által működtetett promóciós rendszereket, így azok minden zenei szerkesztő számára elérhetővé válnak. Eddig ezt féltve őrzött kincsként kezelték a menedzserek, de 2023-ban azért ez már oldschool hozzáállás. Hamarosan megjelenhetnek előadói merchandise termékekkel a webáruházunkban, vagy akár indíthatnak jegyértékesítésüket a platformon keresztül.

Véleményed szerint milyen módszerekkel, programokkal lehetne még inkább esélyegyelőségre törekedni? Gondolok itt arra, hogy például egy kisebb büdzsével rendelkező szórakozóhely vagy város nem engedhet meg magának sztárelőadókat, illetve, hogy a zenei képzések és a tehetséggondozás nem elérhetőek a szegényebb és/vagy a központi régióktól távolabb élő egyének számára?

Az egész világ digitalizálódik. Ennek a legfontosabb eredménye, hogy régiótól függetlenül számos tevékenységet végezhetünk, a siker már régen nem centralizált. A zeneipar tökéletesen alkalmas arra, hogy akár egy zsákfaluból a csúcsra érjen egy előadó hónapok alatt. A KoncertBooking.com blogja számos edukáló tartalommal támogatja a zeneipari platformra regisztrált és azokat a karrierjük érdekében használó zenészeket.

Megrendelői oldalról pedig fontos számunkra, hogy mindenki megtalálja számára a legelőnyösebb előadót, legyen kisebb vagy nagyobb költségvetésű a tervezett esemény. Nyáron a fesztiválok, kisebb vidéki, vagy nagyobb városi rendezvények, ősszel a szállodák, év végén a céges események szervezőitől kapjuk a visszajelzést arról, hogy mennyire könnyen találják meg a megfelelő produkciót az oldalon. Talán a legérzékletesebb példa az esélyegyenlőség megteremtése kapcsán a tény, hogy ezen visszajelzések visszatérő eleme, hogy a megrendelő a leadott paraméterek kapcsán olyan előadót talál, akire magától nem is gondolt volna.

Valamint újra szeretném hangsúlyozni, amit korábban említettem. A KoncertBooking.com egyik alappillére a közvetlen kapcsolat lehetőségének megteremtése. Annál nagyobb költségoptimalizálást nem tudok, mint amikor nincs közbeiktatott fél a rendszerben. Két pont közt a legrövidebb út az egyenes.

Mit gondolsz, hogyan fogja alakítani a mesterséges intelligencia a zeneipart a következő években, mire készültök ezzel kapcsolatban?

Mint minden olyan eszköz, ami támogatja az alkotást, az alkotások bevezetését, értékesítését, így az AI is elfoglalja a zeneiparban rá rótt területét. Valójában ez nem is most kezdődik, tulajdonképpen évtizedek óta tart… Vegyük például a hangszerelést! Mindenki számára ismerős a szintetizátorok automata funkciója, amely közérthetően bemutatja, hogy bár a zongorista mögött nincs zenekar, dobos, mégis egy komplett zene szól a háttérben. A professzionális dalkészítéshez megrendelhető groove-ok, zenei és hangszerelési minták szintén régóta használatban vannak. Ez csak néhány példa arra, hogy az általános digitalizáció indulása és az AI térhódítása közti állapot évek óta velünk van, használjuk is, még ha adott esetben nem is tudunk róla, mert csak a funkciót vagy szolgáltatást szeretjük. Márpedig szeretjük, mert hatékony, időt spórol, egyszerűsít.

Ennek a folyamatnak a következő lépcsője a mesterséges intelligencia, ami még az olyan kreatív folyamatokban is segítség lehet, mint a dalszövegírás. Beépíthető a kampány megtervezésének, sajtóanyag elkészítésének, vagy éppen egy klip forgatókönyvének a megírási folyamatába. Sokan épp a kreativitás halálától rettegnek, hiszen, ha az eszköz megoldja helyettünk – mondják – nincs is szükség az emberi gondolatokra. Én éppen azt mondom, hogy ha valamikor, ilyenkor van igazán szükség rájuk, hiszen az AI azt hozza létre, amit mi a briefben (promptban) megadunk…

Az biztos, hogy a következő generáció már élni fog vele, és az AI-t jól használó előadók versenyelőnyre tesznek szert.

Különben érdekes ez, a KoncertBooking.com piacra lépésekor, a kezdetekkor éppen olyan félelmekkel kellett szembenéznünk, mint a manapság gyakran hallható aggodalmak az AI kapcsán. Pedig csak a változás állandó, és ha a félelmek kerekednének felül, akkor bizony ma is gyertyával világítanánk és lovaskocsival közlekednénk. Aki nyitott, és megtanulja használni a technológiát, az időt és pénzt is spórolhat.

A fenntarthatóság már a zenei világban is beszédtéma. Egyre inkább elterjedőben vannak a környezettudatosságot szem előtt tartó kezdeményezések a koncerteken, fesztiválokon, egyéb zenei rendezvényeken, vagy a merch termékek kapcsán. Ti hogyan viszonyultok ehhez, illetve milyen terveitek vannak ezen a téren?

A környezettudatosság már régen nem csak egy trend, hiszen a saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy nem jó irányba haladnak a környezeti változások. Az energiafelhasználástól kezdve, a felesleges papír- és nyomtatóhasználaton vagy a postázáson keresztül sok mindenre igyekszünk megoldást nyújtani. De a digitális reklámajándéktárgy készítés esetén is csak annyit gyártunk majd, amennyire igény van. A reklámozást és a promóciót az online térbe tereljük, illetve regionális piacot szolgálunk ki, így a szállítás által is csökkenthető a környezet terhelése.

Van olyan dolog, amivel szemben kritikus vagy a magyar zenei piacot tekintve? Mit gondolsz, miben rejlhet a változás?

Inkább azt emelném ki, amit jónak gondolok: az organikus sikert elérő produkciók. Ez esetben nincs mit magyarázni. Az előadók értékét a piac határozza meg, profánul: mennyi jegyet képes értékesíteni egy jegybevételes koncert esetén. Az a produkció, ami az organikus fejlődést meg szeretné spórolni, sokszor saját maga is értetlenül áll a félházas koncerteken a színpadon.

Pedig ez nem csak nekik fájó, mivel a manipulált, média által nagyobb figyelmet kapó, önálló jegybevételes koncerten pillanatok alatt elvérző produkciók károsan hatnak a piacra is. Piactorzító árképzésük mellett egyúttal visszavetik a rendezvénypiac fejlődését. Amikor egy koncertről csalódottan jön el egy néző, az rombolja az egész koncertipart, mert a műfajnak okoz kárt.

Mi várható még idén, illetve a közeljövőben a KoncertBooking.com-tól?

Nemrég indult a szponzorációs szolgáltatásunk, hamarosan indul – ahogy már említettem – a reklámajándéktárgy értékesítés webshoppal, illetve integrálunk egy jegyértékesítő szolgáltatást. Így már minden felhasználó full szervizt kap, és az oldal elhagyása nélkül végezheti el az összes tevékenységet. Hogy az egyik szállodai megrendelőnket idézzem „már csak a szobafoglalás lehetősége hiányzik az oldalról ahhoz, hogy mindent az oldalon intézhessünk”.

Vendégszerző: Zahorján Ivett
Címlapfotó: Török Hajni

Címkék: , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás