Minden vidéknek megvannak a saját popsztárjai, akiknek az ismertsége általában megreked az adott ország, vagy kontinens határain belül. A világ zenéinek bemutatását kísérli meg Világpop című cikksorozatunk, hogy bebizonyítsuk, az angolszász, USA-központú popzenén túl is van élet.
Japán, a felkelő Nap országa – hangzik a rongyosra használt közhely. A szigetország egyedi sokszínűsége könnyen feledésbe merül a cseresznyevirág, kimonó, szamuráj klisék bermuda-háromszögében. A sokszor idol-gyárnak bélyegzett japán zenei szcéna, a tech-világához hasonlóan, szintén a Galápagos-effektusnak (is) köszönhető, vagyis a japán fogyasztók speciális igényeihez igazodva, a külföldi trendektől függetlenül jött létre, és fejlődött. Pont ahogy a Galápagos-szigetek példázzák a természet egyedülálló evolúciós fejleményeit. Ezt az egyedi fejlődést igyekszünk bemutatni 10+15 (számunkra) kiemelkedő és érdekes előadón keresztül.
1. Happy End: 抱きしめたい
Hosono Haruomi az egyik legnagyobb japán zenei legenda. Az elmúlt 50 évben a pop zenétől kezdve a progresszív elektronikus zenén át, egészen a pszichedelikus rockig szinte minden műfajra nagy hatást gyakorolt. Második zenekara a Happy End ironikus módon boldog végett vetetett Nihongo Rokku Ronsō (Japán nyelv-Rock Ellentmondás) vitának; működik-e japánul is a rockzene, vagy maradjon importtermék szigorúan angolul énekelve? 1971-es Kazemachi Roman című albumuk hatalmas sikert aratott és lehetővé tette, hogy együtt dolgozzanak az USA-ban a Beach Boys legendás producerével, Van Dyke Parks-szal.
2. Susumu Yokota: The Frankfurt-Tokyo Connection (album)
A 90-es évek az underground aranykora volt Japánban, virágoztak a szubkultúrák, dübörgött a techno. Yokota, művésznevein Ebi, Stevia, Tenshin, ambient, house műfajokban is maradandót alkotott, de leginkább a német hardcore inspirálta futurisztikus elektronikus zene tette őt felejthetetlenné.
3. Asako Toki: Rain Dancer
Asako Toki Pályafutását a Cymbals nevü indie rock zenekar énekesnőjeként kezdte, majd a szólistaként vált a city pop királynőjévé. A műfaj megújítójaként, nagyban hozzájárult annak töretlen népszerűségéhez. Bár megőrizte az indie emlékeit, a jazzes hangzás már erősebben érződik különösen Pink című albumán.
4. Mioko Yamaguchi: Astral World
Mioko Yamaguchi szólókarrierje a 80-as években vette kezdetét, de Tsuki-Hime című albuma debütálása után 35 éven át csak más előadóknak írt és szerzett zenét. A techno-kayō, szó szerint techno-dal, műfaj nagyasszonya több mint 400 dalt alkotott, köztük olyan animék betétdalaival, mint a Ranma ½. Zenéjében megszólalnak a tradicionális japán hangszerek, a biwa, taiko dob és a shamisen is, ezzel valami egészen éterit alkotva.
5. Jiro Inagaki & Soul Media: Funky Motion
Jiro Inagaki a ’70-es évek egyik legnagyobb jazz ikonja. Az album címe (Funky Stuff) magáért beszél; erősen funk fúziós, vagyis aki erősen jazz-szkeptikus, annak is fogyasztható és élvezhető. Akik számára pedig ismeretlen a japán jazz-rock, kifejezetten jó bevezető lehet a jelenleg is aktív művész hatalmas életműve.
6. Mass of the Fermenting Dregs: 1960
Az alternatív rock, post-hardcore Mass of the Fermenting Dregs turbulens történelemmel rendelkezik. Ugyanis eredetileg három női taggal indult, de ma már egyik alapító sincs a bandában. A médiában Masu Dore néven is futó banda 2012-ben oszlott fel, jelenleg 2 férfi és egy női tagot számlál.
7. Awich: RASEN in OKINAWA
Az okinavai születésű rapper, Urasaki Akiko a helyi amerikai katonai bázisoknak köszönhetően korán megismerkedett az amerikai kultúrával, így a hiphoppal is. Már kislányként hatalmas Tupac rajongó volt, ennek köszönhetően sikerült könnyen megtanulnia angolul. Művészneve az Asian Wish Child rövidítése, mivel az Akiko japán karakterekkel szó szerint ezt jelenti.
8. Atarashii Gakko!: NAINAINAI
2015-ben megalakult lánybanda a nevéhez – „új iskola” – illően a diáklány esztétikát testesíti meg, de nem a megszokott male-gaze anime stílusban. Japán nevük, az Atarashii Gakkou no Leaders talán még jobban tükrözi az igazi girl-power energiát, a hanganyagról nem is szólva. A négy lány zenéjét a J-Pop, rock és jazz határozza meg, tehát nem egy tipikus idol-bandáról van szó.
9. Nujabes: Music Is Mine
A 2010-ben 36 éves korában elhunyt Nujabes a japán instrumentális hiphop megkerülhetetlen alakja, aki spirituális jazz és hiphop elegyével alkotott maradandót. Nevéhez fűződik a Samurai Champloo anime soundtrackje, tehát már csak emiatt is érdemes a sorozatot megnézni, amelyben a tradicionális japán és amerikai hiphop kultúra keveredik.
10. Chanmina: BIJIN
A koreai anyától és japán apától származó Chanmina pályafutása középiskolás korában indult, amikor benevezett a gimnazistákhoz szóló BAZOOKA!!! nevű rap-versenyre. Végül nem ő lett a győztes, de a kiesését követően megjelentetett Miseinen című kislemeze 2016-ban a japán iTunes hiphop listájának élére repítette.
+15 előadó és dal
· Keiichi Sokabe: 5月
· Laura Day Romance: Sweet Vertigo
· Lucie, Too: Lucky
· Satomoka: Melt Bitter
· LOBSTER: Manifest For A New Average
· Boris: Pink
· No Buses: Ill Humor
· Luna Sea: Rosier
· Asian Kung-Fu Generation: Haruka Kanata
· The Otogibanashi’s: Fountain Mountain
· Tricot: Potage
· Nemophilia: Dissension
· Mono No Aware: ゾッコン
· Sambomaster: Seishun Kyousoukyoku
· Daoko: ダイスキ
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.